I morse slog nyheten ner som en bomb. Mathem köper sin konkurrent Mat.se av Axfood. I utbyte får Axfood 16,5 procent av ägandet i Mathem. Dessutom ingås ett 7-årigt samarbetsavtal mellan Mathem och Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.
Beskedet kommer efter en stark period för Axfoods e-handelsverksamhet, berättar koncernens vd Klas Balkow för Ehandel.
Vi har haft en stark utväxling i Axfoods e-handel generellt hos varumärken som Willys och Hemköp, och nu vill vi fortsätta och ta nästa steg i det arbetet. Där ser vi att det finns en väldigt stark logik i den här affären.
Mat.se och Mathem är båda starka varumären inom sitt segment och nu kommer de att kunna jobba tillsammans och få synergier.
Har Mat.se blivit överflödiga i Axfood-portföljen med tanke på den starka e-handelstillväxten i era andra varumärken?
Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med. Vi har tagit en tydlig position på marknaden med flera varumärken och vi har en tydlig ambition att särskilja varumärkena från varandra. Men utvecklingen går snabbt och vi ser att Mathem och Mat.se kan uppnå en stark utveckling tillsammans.
Utöver Willys och Hemköp driver Axfood en rad varumärken, som Middagsfrid, Tempo, Eurocash och Apohem. Klas Balkow förklarar att bolaget tror på en bra mix av e-handel och fysiska butiker. Han lyfter fram Willys och Hemköps omnikanalerbjudande som han menar ska möta kunderna på samma sätt, oavsett om man handlar i fysisk butik eller online och oavsett om man väljer hemleverans eller upphämtning i butik.
Så sent som i somras gjorde Axfood ett annat stort förvärv. Då tog koncernen över grossistverksamheten Bergendahls Food och blev i samma veva delägare i City Gross. Sedan en tid tillbaka är det alltså Dagab som tillhandahåller sortiment till de butiker och företag som tidigare använde sig av Bergendahls Food.
LÄS ÄVEN: Jätteaffären i hamn - Axfood får köpa från konkurrenten
Bland de butikerna finns Mathem, som alltså även i fortsättningen kommer att få sina varor från Dagab. Det nya avtalet innebär alltså inte att Mathems logistikkedja ut till slutkund kommer att påverkas.
Mathem kommer fortfarande att driva sina plocklager men de behöver varor att sälja, och de varorna ska levereras av Dagab.
Tittar ni på att göra fler förvärv?
Vi har haft ett spännande år under 2021 och vi fortsätter att satsa och utvecklas. Sen vad framtiden har att utvisa, det får vi se.
Dagens affär kommer enligt Klas Balkow inte att påverka Axfood-koncernens övriga varumärken. Och vad som blir nästa steg hos Mat.se - som alltså flyttar in hos Mathem - är för tidigt att säga, tycker han.
Nu har vi precis aviserat den här affären. Men det är två starka varumärken som båda har en bra utveckling. Vad som händer härnäst och hur företagen går vidare, men det får ledningen för Mathem återkomma om.
Under årets tre första kvartal omsatte Axfoods totala e-handelsverksamhet nära 2,9 miljarder kronor. Mat.se ska under de senaste rullande 12 månaderna, Q4 2020 till och med Q3 2021, ha omsatt 459 miljoner.