ANNONS

Gamifiera skalar upp rejält - vd:n: "Jag har skött all försäljning"

Gamifiera-gänget med vd:n Wilhelm Sporrong längst till höger
Foto: Annika Derwinger Falkuggla

Fyller kassan med 12 miljoner.

ANNONS

Allt fler svenska e-handlare väljer att gamifiera sin plattform. För den som inte är bekant med begreppet går det kort ut på att skapa ett högre engagemang från kunderna, genom att använda sig av incitament från bland annat spelens och sociala mediers värld.

Och det är inte sällan som Gamifiera, bolaget som drivs av tidigare Webhallen-vd:n Wilhelm Sporrong, står bakom lösningen. De har levererat till välkända aktörer som Inet, Bangerhead, Skruvat, WWF och Gymgrossisten.

Nu meddelar bolaget att de tar in 12 miljoner kronor från Quiq Holding, Wellstreet Ventures Fund, Bendik Cavallin och Strategen Förvaltning AB.

Vi har haft begränsade resurser sedan start. Vi tog in väldigt lite kapital i början och har klarat oss på lite folk. Det viktigaste för oss var att visa att vi har ett case. Att bevisa funktionaliteten och att det går att översätta till alla branscher, inte bara för datanördar. Det finns kunniga människor i alla segment som beauty, mat, fiske och bilar. Vi ville bevisa att det här är till för alla, säger Wilhelm Sporrong, vd på Gamifiera, till Ehandel.

Man har även lagt mycket tid på att uppdatera sin plattform, för att den ska bli så enkel att använda som möjligt.

Vi har lagt jättemycket fokus på att göra plattformen extremt lättillgänglig. Vi tyckte att api:er var lätt nog, men insåg efter att tag att vi behövde erbjuda all funktionalitet via widgets. Det arbetet är nu klart. Det är en monumental förbättring.

Med flera stora kunder från olika segment i portföljen börjar nu nästa arbete: Att skala upp. Pengarna ska läggas på att rekrytera nya medarbetare och att få ut konceptet internationellt.

Vi har hela tiden varit intresserade att ta in ytterligare kapital för att satsa ordentligt. För att kunna ta in fler utvecklare och därigenom kunna lyfta upp alla funktioner som vi vill ha, så att vi kan undvika att gallra bort fler av dem. Det har vi varit tvungna att göra nu under 1,5 år. Vi har bara kunnat fokusera på det allra viktigaste, den lågt hängande frukten. Men tanken har alltid varit att lägga till alla de här funktionerna.

Hur många är ni i dag och hur många ska ni bli?

Just nu är vi bara fem personer, så vi har varit tvungna att prioritera rätt hårt. Jag vill åtminstone ta in fem utvecklare. Det är det absolut viktigaste i ett första steg. Men vi kommer även att behöva hitta fler designers, projektledare och säljare. Hittills har jag skött all försäljning själv.

Under förra året omsatte Gamifiera runt en miljon kronor, samtidigt som resultatet landade på minus 2,7 miljoner. Målsättningen är dock att kunna nå åtminstone plus minus noll så snart som möjligt. Även om man samtidigt befinner sig i en expansiv fas.

Vi har alla chanser att göra "break even" redan nästa år. Men det här är också väldigt färskt för oss så vi har inte tagit fram någon exakt plan för hur expansionen ska se ut. Det kommer nog att behöva ske ganska organiskt. Vi vill satsa också utanför Norden. Men mycket hänger på lanseringarna vi har planerat framöver. När man är så små som vi är så blir det ganska snabba svängningar och man behöver vara flexibel. Men får vi chansen att lansera internationellt så är vi redo att satsa och trycka på knappen fort.

Finns det något intresse utanför Norden i dagsläget?

Ja, vi kommer att lansera utanför Norden med en av våra kunder. Men mer än så kan jag inte säga just nu, säger Wilhelm Sporrong.

LÄS ÄVEN: Webhallens ex-VD har gamifierat Inets kundklubb: "Fantastiskt"

Nils Lund
nils@ehandel.se