ANNONS

Babyhandlaren är ingen duvunge längre – redan nått 2 miljarder: "En vädereffekt"

Mattias Jacobsson är vd för Jollyroom
Press/Jollyroom

Siktar på samma dag-leveranser 2022.

ANNONS

Jollyroom har uppnått en ny milstolpe. Företaget passerade i oktober i år en omsättning på 2 miljarder kronor, rapporterar Di Digital.

I fjol landade intäkterna på 1,8 miljarder kronor. Och med den fortsatt snabba tillväxt tror vd:n på en omsättning på en bra bit över 2 miljarder – när 2021 summeras.

Bolaget – som grundades 2009 av Ole Sauar som numera är ordförande – har i dag närvaro i hela Norden, liksom i Tyskland och Österrike. Sverige är dock alltjämnt Jollyrooms största marknad. Företaget säljer barn- och bebisartiklar – allt från barnvagnar till leksaker.

Det som stuckit ut under året är bebisprodukter, något vi varit starka på historiskt. Under de senaste veckorna har vi även haft en ordentlig skjuts även på kläder och skor. Det är en effekt av det kalla vädret och det kanske även funnits ett uppdämt behov i det segmetet, säger Mattias Jacobsson till sajten.

I fjol tog man in 180 miljoner via en nyemission där mediekoncernen Egmont utökade sitt ägande från 37,5 till 49 procent, skriver Di Digital.

Krävs nytt lager

Under 2023 siktar bolaget mot en omsättning på 3 miljarder – och hela 10 miljarder till 2030. Målet är att bli Europas största aktör inom barnartiklar.

Ska vi realisera visionen behöver vi öppna i fler länder och vi tittar bland annat på Baltikum, Polen och Holland. På sikt måste vi öka med ytterligare ett lager. Vi behöver 500 miljoner kronor i försäljning utanför Norden innan vi kan sätta spaden i jorden för ett europeiskt lager, säger Mattias Jacobsson.

För att nå dit är det viktigt att hela tiden öka kundnöjdheten med mer flexibla tjänster. Som ett led i det arbetet har man bland annat inlett ett samarbete med last mile-bolaget Budbee. Och under nästa år ska man kroka arm med fler last mile-aktörer.

Planen är att redan under första kvartalet nästa år erbjuda leverans samma dag till storstäderna i Sverige, säger Mattias Jacobsson.

David Gustavsson
david@ehandel.se