E-handlaren Carla drog i början av oktober i gång sin försäljning och leasing av elbilar. Bolaget säljer begagnade elbilar av märken såsom Tesla, Renault och Volvos Polestar. Sedan förra veckan så köper man inte bara in bilar från bilåterförsäljare, utan även från privatpersoner. Nyligen tog Carla in 105 miljoner kronor för att kunna växla upp sin försäljning ytterligare.
Vi har nu ett 60-tal bilar i lager i vår anläggning i Södertälje. Och vi har tagit in pengar för att kunna leverera fler bilar och kunna skala upp allt. Vi behöver kapital för att stärka vår leveranskapacitet. Men nu kan vi börja gasa, säger vd:n och medgrundaren Patrik Illerstig med en bakgrund på Volvo, där han hade olika chefsroller.
LÄS ÄVEN: Elbilshandlaren gasar vidare – tar in 105 miljoner: ”Enormt intresse”
Patrik Illerstig säger att intresset för att investera i bolaget har varit stort.
Det är en enorm marknad som håller på att skapas för elbilar. Många inser i dag att det är bättre att investera i elbilar än i diesel- och bensinbilar. Att det är hållbart. Vi har samtidigt byggt ett väldigt starkt team.
Men inte om bilen går på brunkols-producerad el?
Elbilar som körs i Sverige går i huvudsak på el från vindkraft och vattenkraft. Vi exporterar mer el än vad vi importerar. Men i vissa länder kan det vara ett sämre alternativ, ja.
Men hur hållbar är batteriproduktionen?
För att få en så hållbar fordonsflotta som möjligt måste elektrifieringen öka. Och då riktas också strålkastarljuset mot batteritillverkningen och kraven på den stärks. Det är i sin linda. Men vi ser en positiv spiral, i takt med ökad efterfrågan.
Det finns ett starkt tryck på att göra hela värdekedjan mer hållbar redan från start. Och det finns goda förutsättningar för en hållbar fordonsflotta med elektrifierade bilar. Mycket godare än med dieselbilar. Och oljepriserna har knappast gått ner de senaste åren.
De närmaste 6-10 månaderna ska Carla etablera en stark position för att förstärka sin leveransförmåga. Bilarna levereras i dag inom 72 timmar ut till kund med dieseldrivna lastbilar.
Hur hållbart är det?
Vi har inte hittat eldrivet alternativ än när man ska leverera tung last. Men det hade såklart varit fantastiskt att hitta en sådan lastbil. Och det pågår mycket experimenterande med nya framtida ellösningar även på lastbilssidan. Så vi håller stenkoll på den utvecklingen.
Carla importerar dock inga bilar själva, utan köper in antingen från återförsäljare eller privatpersoner i Sverige. Märkena som de säljer mest av är Tesla och Renaults elmodeller.
Vi har en stor bredd i målgruppen. Det är allt från de som köper elbil för 160 000 kronor upp till 600 000 kronor. En begagnad Tesla ligger i dag på exempelvis mellan 400 000 till 500 000 kronor.
Patrik Illerstig säger att det dock till följd av halvledarebrist och fraktproblem råder brist på nya bilar. Och detta drar Carla nytta av som både säljer och leasar begagnade bilar.
Men utbudet av bilar är ju mindre generellt, vilket kan vara en utmaning även för oss. Men det gillar vi.
Söker nästa marknad
Sedan början av oktober i år har man sålt 100 bilar, trots att man bara räknade med att sälja ungefär hälften så många. Nu är målet att expandera till ytterligare något land i Europa. Men de har ännu inte bestämt till vilket land.
Antingen tittar vi på ett land där vi snabbt kan växa och bli stora, till följd av låg penetration av elbilar. Eller så tänker vi tvärt om att vi går in i ett land med hög elbilsmognad. Det återstår att se exakt hur det blir och exakt när det ska ske.
Men ni ska använda riskkapitalet till Europa-expansionen?
Ja, vi kommer att använda de 105 miljonerna vi tog in till det bland annat.
Kommer denna expansion ske redan nästa år?
Ja, det skulle jag inte vilja utesluta.
Blir det fråga om en lokalt anpassad sajt i så fall?
Ja, för så här stora köp krävs en helt lokalt anpassad upplevelse.
Vad bolaget kan tänkas omsätta nästa år ber han också att få återkomma till. Men målet är att bli den största oberoende aktören inom denna nisch i Sverige. Leasingsidan utvecklas också väl, men begagnat-försäljningen växer i dagsläget snabbare, säger han. Konkurrensmässigt är Carla ensamt i sin nisch Sverige, i termer av att vara ett bolag som bara säljer elbilar online.
Men många säljer ju bilar. Vad är er usp?
Jag tror att det dels handlar om att fortsätta utveckla vår expertis kring elbilar med allt från personlig rådgivning till features på sajten och att erbjuda riktigt starka bilprodukter.
Kunderna är allt från 25 till över 70 år. Och de är spridda i stora delar av landet. Men det som är utmärkande för kundgruppen är att de känner sig bekväma med att göra sitt bilköp framför skärmen i hemmet trygga vrå.
Vi kommer därför lägga ännu mer jobb på att skapa mer tydlighet kring bilder och information om modellerna på sajten.