ANNONS

Otto satsar 50 miljoner euro i sin ryska E-handel

Otto satsar 50 miljoner euro i sin ryska E-handel

Den tyska e-handlaren och postorderföretaget Otto Group, har varit verksamt i Ryssland sedan 2006. Nu ska man satsa ytterligare på den lukrativa e-handelsmarknaden i öst. Inom några år planerar Otto att omsätta 1 miljard euro i landet.

ANNONS

Otto Group satsar vidare i Ryssland och planerar nu att investera 50 miljoner euro i sin orderhantering och infrastruktur för leveranser i landet. Man har också planer på att öppna upp sitt nätverk för tredjepartsåterförsäljare och ge dem tillgång till den ryska e-handelsmarknaden.

Investeringen kommer att fördubbla kapaciteten i koncernens logistikcenter i staden Tver som ligger drygt 170 kilometer från Moskva. Den kommer även att utöka antalet paketutlämningsställen för Parcel Shop Network, en budfirma som drivs av de tyska företagen Hermes och DPD, till 1 000 i 150 städer runt om i Ryssland till år 2015.

Enligt Martin Schierer, vd för Otto Group Ryssland, är investeringen inte avsedd att konkurrera med Otto Groups mångåriga samarbete med den ryska Posten. Parcel Shop Network ska snarare ses som ett komplement.

– Förra året levererade den ryska Posten över 15 miljoner paket för Otto. Detta partnerskap är avgörande för företagets framgång och båda organisationerna arbetar tillsammans för att förbättra kundservicen, säger Schierer.

Konkurrenter en inkomstkälla

Rysslands e-handelsmarknad växte med nästan 20 procent under andra halvåret 2012. Sett till hela året omsatte e-handeln 20,9 miljarder dollar under 2012 och Otto ser en fortsatt stor potential i landet som har en befolkning på 140 miljoner.

I dag har endast 61 miljoner tillgång till Internet och av dem är det bara 26 miljoner som shoppar på nätet.

– Ryssland är en av de mest intressanta e-handelsmarknaderna. Vi är övertygade om att den ryska telefon och Internetförsäljningen fortfarande har en stor potential, säger Michael Otto, ordförande i Otto Groups förvaltningsråd.

Sedan intåget i Ryssland 2006 har Otto Group haft en årlig tvåsiffrig tillväxt och under 2012 sålde man för 547 miljoner euro. Inom de närmaste åren hoppas man nå 1 miljard euro i omsättning. Och det ska inte bara ske genom företagets egen e-handel.

Planen är att även konkurrenter ska bidra till omsättningsökningen genom att använda det logistiknätverk som företaget nu ska bygga ut.

 

Källa: The Moscow Times

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se