Om det finns ett betalningsalternativ som innebär direktbetalning måste det placeras över alternativ som innebär att kunden betalar på kredit, till exempel med faktura. Kreditalternativen får heller inte vara förifyllda. Så ser reglerna ut sedan den så kallade kassalagen för e-handel infördes sommaren 2020.
Lagen infördes av regeringen som ett led i att minska skuldsättningen i samhället. Många e-handlare och betalleverantörer har sedan dess anpassat sig till de gällande reglerna, men det finns undantag. Ett sådant är Ellos, som nu får kritik från Konsumentverket för att inte ha anpassat sin kassa.
Konsumentverket anser att marknadsföringen strider mot reglerna om marknadsföring av betaltjänster online i lagen om betaltjänster och därmed är otillbörlig enligt marknadsföringslagen, skriver myndigheten i ett brev till e-handlaren.
I brevet framkommer det att den som handlar hos Ellos först erbjuds fakturabetalning, som är förifyllt. För att få fram andra alternativ måste man trycka på "ändra". Den som gör det möts av delbetalning, faktura och längst ner kortbetalning. Faktura är fortfarande förifyllt.
Eftersom kreditalternativet faktura är förvalt och presenteras först medför den aktuella marknadsföringen en risk för att tecknandet av en kredit inte är en konsekvens av ett aktivt val från konsumenten. Bolagets marknadsföring står således i strid med lagstiftningen, konstaterar Konsumentverket.
Eftersom kortbetalning finns med bland alternativen ska det presenteras först, enligt myndighetens bedömning. I brevet till Ellos framgår det att e-handlaren ges tillfälle att yttra sig "innan verket tar ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas i ärendet".
Vi har tagit emot ett brev från Konsumentverket och håller nu på att sätta oss in i ärendet. Vi kommer givetvis att svara Konsumentverket och bistå dem på alla sätt vi kan, skriver Johan Stigson, CFO på Ellos Group i ett mejl till redaktionen.
LÄS ÄVEN: Ellos svar efter anklagelsen om lagbrott i kassan: Det gäller inte oss
LÄS ÄVEN: Ellos lanserar egenutvecklad betaltjänst
LÄS ÄVEN: Kassalagen ett år senare - en fjärdedel följde inte lagen