Det blev ett aldrig tidigare skådat Black Friday-kaos hos John Henric. Trots att bolaget maxat personalstyrkan med extrahjälp har man snudd på gått på knäna när alla order rasade in. Och arbetet pågår fortfarande med att packa och skicka beställningar som kommit in.
Precis alla packar varor just nu. Från ägare till inköpare. Alla har maxat något enormt. Vi har kört dubbel lön hela helgen, fri mat och det var ändå nära att det blev för mycket. Vi jobbar stenhårt både igår och idag, berättar John Ekström, vd och medgrundare på John Henric, för Ehandel.
Modehandlaren har upplevt ett stort tryck under hela november. När de nu gör sig redo att summera årets näst sista månad kan de konstatera att det blev en succé.
Vi gick från 11 till 22 miljoner totalt över hela företaget i november. E-handeln ökade med 60 till 70 procent och vi gjorde vår bästa november någonsin i jämförbara butiker.
Hur har det blivit så svettigt? Fick ni in fler order än beräknat, hade ni tagit in för lite folk eller var det svårt att få tag i varor?
Vi kan inte vara fler som hämtar varor och packar. Vi hade redan maxat det och gick lite över budget. Lagret börjar även bli tight. Vi hade, lite på skämt men också med ett uns av allvar, tänkt skicka ett nyhetsbrev och be våra kunder att bara shoppa om de verkligen behöver något för att vi ska kunna ge alla bästa möjliga service. Det var på gränsen, men alla har verkligen ställt upp på ett fantastiskt sätt.
Black Friday-perioden får ju även en hel del kritik ur ett hållbarhetsperspektiv, både för miljö och ekonomi. Hur ser ni på den här perioden?
Om vi börjar med den ekonomiska biten så är det hållbart varumärkesmässigt för oss. Vi har ungefär 75 procent nya kunder varje dag och de flesta vågar testa ett nytt varumärke när man har ett erbjudande. Vi ser även att många köper klassiska julklappar som necessärer. Så ekonomiskt är det bara jackpott för oss. Hade vi däremot haft en tillväxt på 1 procent och omsatt 140 miljoner hade vi tänkt om. Och hade vi inte haft så många nya kunder som vi har hade vi kunnat åka på en smäll, säger John Ekström.
"Blir lite green washing"
Han påpekar även vikten av att arbeta mer hållbart som företag för att värna om miljön. Men tror samtidigt att många av de kritiska utspelen handlar om helt andra saker än just den biten.
Det är en jätteviktig fråga. Vi jobbar hårt just nu för att gå över och jobba mer med återvunnet material under kommande år och kommer satsa enorma resurser på det. Men min känsla är att av de som är kritiska mot Black Friday i media så har minst hälften inte marginalerna. Så då är det lätt att säga att man inte gillar Black Friday, men på grund av andra orsaker. Men de har inte resurserna, så det blir lite green washing.
Istället menar John Ekström att de stora skillnaderna kan man som företag göra genom att se över produktionen.
Det finns en del brands också som bygger på att jobba mer hållbart, så det blir också sälj för dem att kritisera Black Friday. Jag tycker att ska man jobba för miljön är det framför allt viktigt att se över vilka länder man producerar i. Att framför allt tillverka i Europa. Men också att man inte bidrar till slit och släng, utan gör till exempel basplagg med hög kvalitet som håller över tid.
Hade vi sålt slit och släng-plagg på Black Friday hade det känts väldigt jobbigt i kroppen. Vi hade en kund nyligen som berättade att hans skjorta gick sönder efter 7 år. Det tyckte han var fantastiskt.
"Bra att vi är under press"
Han påpekar även att det är värt som företag att ställa om nu, om man inte redan gjort det.
Det är bra att vi som bransch är under press där. Jag tror att om två till tre år kommer det att komma statliga regler, tullar och annat som kommer att tvinga fram de här sakerna. Så det gäller att förbereda sig. Jag tror även att investerare och kunder kommer dra sig för att köpa om man inte är mer hållbara, även om det kommer att ta tid. Så det gäller bara att attackera det här problemet så hårt man kan.
När alla order till slut är hanterade så kan vi också konstatera att det kommer att hända grejer hos modehandlaren framöver. Efter den snabba tillväxten har man nämligen blivit för trångbodda på sitt nuvarande lager och hoppas under nästa år att kunna flytta till ett automatiserat 3PL-lager. Och man kommer även att expandera onlineaffären med hjälp av Zalando.
Vi kommer att lansera på Zalando i södra Europa om några veckor. Och sen under nästa år ska vi ha hela Europa och ta affären online från 100 till 150 miljoner årligen.
Ni har annars kontrollerat leden i affären själva hela vägen, behöver ni nu ta hjälp av en marknadsplats för att ta nästa kliv?
Nej, det behöver vi inte. Men vår strategi är att öppna på marknader där vi är små eller inte finns, för att de ska lära känna varumärket. Vi kommer att spegla upp 6000 produkter, varav 4000 är accessoarer, och tittar man på manchettknappar, flugor och sidenscarves för män så är inte konkurrensen så stor på Zalando i dag. Vi tror att vi kan ta hela den nischen på Zalando i Europa, säger John Ekström.
LÄS ÄVEN: Efter fraktkaoset: E-handlare väljer att producera i Europa