ANNONS

Black Friday slår till igen: “Tillbaka på nya rekordnivåer”

Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker

Men antalet köp minskade.

ANNONS

I går var det lite blandade bud kring hur det faktiskt gick under Black Friday. Ökade försäljningen under fredagen jämfört med i fjol? Eller stod den stilla, alternativt sjönk?

Nu har Svea Ekonomi och Prisjakt släppt en gemensam rapport som ska visa på en tydlig ökning för dagen i fråga.

Förra året stagnerade tillväxten på Black Friday, men nu är vi tillbaka på nya rekordnivåer. Med det sagt är det tydligt att det är den längre reaperioden som växer snabbast, och i framtiden lär vi prata mer om Black Month, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker på Prisjakt Insights, och tillägger:

Fredagen är dock fortsatt den bästa dagen för konsumenter att hitta bra deals: priserna var lägst den dagen och i snitt låg rabatterna på 21 procent.

Enligt Sveas siffror så ökade Black Friday med 4,1 procent jämfört med i fjol. Det är alltså ingen tvåsiffrig ökning som några år tillbaka.

"Det är imponerande"

Detta samtidigt som Black Week och vad man nu kallar Black Month hittills har haft en tillväxt på 8,1 respektive 13,2 procent. Det är alltså uppenbart att tillväxten flyttat ut till hela veckan (måndag-fredag) och till och med månaden (november).

Årets reaperiod har på förhand inneburit stora utmaningar för landets e-handlare. Materialbrist, produktionsstörningar och leveransproblem har ställt till det för många branscher. Därför är det imponerande att se hur siffrorna för Black Week visar på nya rekordnivåer. Vi ser också att tillväxten för hela november är starkare än tidigare och en tydlig trend är att vi går mot en längre reaperiod snarare än en specifik dag eller vecka, säger Markus Bergström, Head of Operations Svea Ekonomi.

LÄS ÄVEN: “Färre ordrar i år än förra året” – Black Friday minskar?

Tidigt i går fick vi preliminära, och anonyma siffror, på att antalet köp minskat under dagen, något som förstås talade för en sämre utveckling. Svea Ekonomi bekräftar att orderminskningen stämmer men det som hänt är att köpen blivit större.

Antalet köp inom e-handeln har under årets Black Friday minskat jämfört med i fjol. Den stora skillnaden vi ser i år är att kostnaden per köp ökat med 20 procent. Denna trend kan bero på många faktorer men tydligt är att fler sällanköpsvaror och premiumprodukter nu handlas online, säger Markus Bergström, Svea Ekonomi.

Statistik (e-handelsförsäljning):

  • Black Friday: Procentuell ökning i omsättning mot 2020: 4,1 % (Svea Ekonomi)
  • Black Week: (Måndag-fredag): Procentuell ökning i omsättning mot 2020: 8,1 % (Svea Ekonomi)
  • Black Month: (1-26 nov): 13,2 %

LÄS ÄVEN: Black Friday minskar med nära 12 procent

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se