ANNONS

Vad händer på CDON? - Svarta kuvert och rasande kunder

Allan Junge-Jensen, tillförordnad vd på CDON (t.h)

"Självklart ser vi allvarligt på det inträffade".

ANNONS

Omställningen från handlare till marknadsplats har inte gått helt smärtfritt för CDON. Nu har man hamnat mitt i en anstormning av missnöjda kunder som säger att de blivit lurade när de shoppat på sajten. Klagomålen rör främst de som beställt från en extern återförsäljare, som går under namnet Mobileshop.se, på plattformen.

Vid en överblick på CDON:s sida på Facebook och bland omdömena på Trustpilot så är det många som har drabbats. Kunderna vittnar om allt från annullerade order, trots att varor uppges finnas i lager, till svarta kuvert med rabattkoder.

Jag köpte en produkt från CDON, men de har skickat bara ett svart brev. Jag skulle betala med fast delbetalning. Mobileshop sysslar med bedrägerier, levererar inte produkter och svarar inte på kundtjänsten. Så detta är medvetet lurendrejeri, skriver en besviken kund.

Och en annan fyller i med ytterligare information:

Beställde en produkt via CDON. Fick en avi om att produkten hade levererats till ett ombud. Men icke… fick ut ett svartkuvert där med en rabattkod på samt ”tack för du handlar från CDON”. Allt är betalt och finns inte mycket att göra nu. Kommer inte handla därifrån igen. Speciellt inte när dem inte heller vill hjälpa till, utan vill att man ska kontakta underleverantören, som inte svarar, skriver kunden på Trustpilot.

"Håller på att utreda"

Även på företagets Facebook-sida är tonen hård från besvikna konsumenter. Flera uttrycker missnöje med CDONs kundtjänst och en del uppger sig ha anmält Mobileshop.se.

Ni svarar ju inte på cdon.se o blir bara dirigerade till säljarens mail! (Mobileshop). Står klart och tydligt att produkten är levererad och uthämtad. Jag har betalat massa pengar för en papperslapp som jag klart o tydligt ser ska vara produkten!

I skrivande stund är dock den externa återförsäljaren helt borttagen från sajten. Och CDON har publicerat ett svar på sin Facebook-sida. Där hänvisar man även kunder till sin support.

Tack för er feedback och självklart ser vi CDON allvarligt på det inträffade när det gäller Mobileshop.se och vi håller på att utreda det.

LÄS ÄVEN: CDON-chefen svarar på kritiken: "Handlaren är avstängd"

Nils Lund
nils@ehandel.se