Nätbutiken Kitchentime, som nyligen blev en del av Citygross-koncernen, gjorde under räkenskapsåret 2019/2020 en rejäl förlust på över 30 miljoner kronor. Detta samtidigt som omsättningen backade till runt 200 miljoner kronor, från 260 miljoner året innan.
LÄS ÄVEN: Citygross-koncernen köper KitchenTime: ”Ser stora fördelar”
Nu har facit trillat in för räkenskapsåret 2020/2021, som börjar den första februari 2020 och och slutar den sista januari 2021. Och precis som man förutspådde under 2020 så passerade företaget 300 miljoner kronor, till totalt 341,8 miljoner kronor i intäkter. En ökning med 69 procent jämfört med året innan.
Omsättningen hamnade alltså över tidigare mål. Kitchentime planerade också att leverera ett positivt resultat, detta var dock lite klurigare. Årets resultat landar nämligen på minus 8,8 miljoner kronor. Vilket dock är en förbättring med 22 miljoner jämfört med året innan.
Koncernens rörelseresultat ska dock ha varit positivt.
Koncernens rörelseresultat före räntor, skatter och avskrivningar uppgick till 1,7 miljoner kronor, skriver företaget i årsredovisningen.
Resultatförbättringen är en effekt av den kraftigt ökade försäljningen, högre produktmarginaler, lägre försäljningskostnader och fasta kostnader.
Företaget konstaterar också att pandemin under året haft en negativt påverkan på varuförsörjningen.