En Åhléns-reklam för skönhetsprodukter från Rituals fälls av Reklamombudsmannen, RO. Anledningen: annonsen är vilseledande.
Reklamen har publicerats på en produktsida för kalendern ”The ritual of advent 2021”. Enligt privatpersonen som gjort RO-anmälan är annonsen felaktig.
På annonsörens webbplats erbjuds kunden en gåva från Rituals vid köp av Ritualsprodukter för minst 450 kronor. Det finns visserligen en finstilt text där det står att erbjudandet gäller så långt lagret räcker innan man kommer till varukorgen. Men när man lägger produkterna i sin varukorg står det "Gåva på köpet!" i varukorgen, trots att gåvan är slut, skriver anmälaren.
Som kund tolkar man, enligt anmälaren, ”självklart detta som att gåvan då ingår, eftersom texten i varukorgen säger detta”.
Åhléns svarar, i sitt yttrande, att bolaget inte visste att gåvan var slut i lager, då de inte fått någon notis om det.
Därav låg information om gåvan publicerad i ett dygn efter att den tog slut, dock med texten ”så långt lagret räcker”. Kunderna vars gåva uteblev och som kontaktat kundservice kommer att kompenseras med en ny gåva från Rituals, skriver Åhléns.
Förändrar inte bedömningen
Men RO låter sig inte blidkas, utan håller med anmälaren om att reklamen ändå är vilseledande – och fäller Åhléns-reklamen. Annonsinnehållet kan inte tolkas på annat sätt än att man får en gåva från Rituals, vid köp för minst 450 kronor, enligt RO.
Reklamombudsmannen anser att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att kunden får produkten "Parfum d’interiur" utan extra kostnad vid köp av adventskalendern. Även varukorgssidan ger detta intryck, skriver RO.
Att texten ”Erbjudandet gäller så långt lagret räcker” syns intill själva erbjudandet förändrar inte bedömningen. Inte heller att tekniska problem hos Åhléns medförde att annonsen av misstag låg uppe ett dygn – trots att varan var slut.
Reklamen är vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, konstaterar RO.