Håkan Skyttmo och Eric Botéus jobbade tillsammans under fem år på Uber. De var bland de första anställda hos taxijätten i Norden. Men nu har man planterat ett nytt frö med sin startup, Lalaplants. Ett frö som snart ska spira när man vattnat med 3,75 miljoner kronor i en såddrunda, ledd av 183 invest.
Lalaplants målsättning är att göra det lättare för svenskarna att lägga sina gröna fingrar på växter via e-handeln. Men här säljs också krukor och lättare planteringsredskap. Och duon vill också hjälpa kunderna att hålla plantorna fina och glada så länge det någonsin är möjligt.
Vi vill framför allt bygga en tjänst där man både kan hitta, få hem och hjälp att ta hand om sina växter. Dels kan det vara att man behöver ytterligare produkter, men också att vi ska kunna utbilda och visa våra kunder hur man tar hand om sina växter på bästa sätt, säger Håkan Skyttmo till Ehandel.
Idén till Lalaplants föddes under pandemin då duon upptäckte hur svårt det var att få tag i de plantor de eftersökte utan ta sig till någon av de större kedjorna.
Vi såg möjligheten när vi själva stötte på problem under corona. Det var svårt att klicka hem produkter och kundupplevelsen i segmentet var generellt sett inte bra. Så vi såg en chans att göra omvärlden lite bättre, eftersom växter har en positiv påverkan på hur vi mår. Och vi tog fram en produkt som vi verkligen kan stå för, där vi kan bidra positivt till människors vardag, säger Håkan Skyttmo.
Både jag och Eric är i målgruppen. Vi gillar växter jättemycket. Jag hade massor med växter när jag bodde i London, men det var svårt där också att köpa hem växter till dörren.
"Kräver en viss värme"
Men att sälja växter via e-handel är inte det lättaste. Särskilt inte när de ska fraktas långa sträckor och det utmanande klimat som det bjuds på i vårt avlånga land. Därför har man tagit fram en specialförpackning och gjorde omfattande tester med en pilot under sommaren.
Paketeringen är superviktig för oss som företag. Dels är växter levande ting som måste paketeras varsamt och hålla för leverans. Så vi har jobbat nära våra leverantörer och har tagit fram specialutvecklad kartong som både håller isolering och växten på plats, säger Håkan Skyttmo.
Vi känner oss väldigt trygga med den förpackningen vi har tagit fram. Växter kräver en viss värme och ska samtidigt klara transporter upp till Kiruna, fyller Eric Botéus i.
Blir det dyrt med frakten för er som handlare när ni måste ta fram en speciallösning så här?
Självklart lägger vi mer pengar på paketering än vad en traditionell e-handlare gör. Det tror jag att hela växtindustrin som skickar växter måste göra bra. Det är en utmaning som hela vår bransch står inför. Men vi har hittat en lösning med vår leverantör som vi är nöjda med, även om det kostar lite mer. Det viktiga är att den fyller de syften vi behöver, säger Håkan Skyttmo och fortsätter:
Att få hem och öppna en kartong med levande växt är något helt annat än ett par strumpor. Vi måste också vara väldigt noga att vi lägger ned växten varsamt och att den är hel och frisk. Det blir en helt annan känsla i produkten. Det är viktigt att man tar hand om den och folk är måna om hur växterna mår.
Men att hitta framgångsrika lösningar på sina egna utmaningar är en sak. Det gäller också att ha en intresserad målgrupp. Och under sommarens pilot blev det tydligt att det finns det, enligt grundarna.
Det gick väldigt bra, högt över våra förväntningar. Det är verkligen en tjänst som folk efterfrågar och inte bara vi själva. Vi ser redan nu att tjänsten är mycket populär, säger Eric Botéus.
"Har sålt väldigt bra"
Exakt vilka siffror man siktar mot under första verksamhetsåret vill man inte avslöja, annat än att man siktar högt. Men det är också en period som kräver omfattande investeringar för att få allt på plats och bygga en långsiktigt hållbar affär från grunden. Målet är nämligen inte bara Sverige, utan därefter Norden och i ett tredje steg, Europa. Därför jobbar man nu intensivt med att rekrytera till bolaget, som i dag har 7 anställda.
Vi kommer från en stark logistikbakgrund, så nu jobbar vi hårt med att stärka upp teamet på andra delar. Och med folk med olika kunskaper och intressen inom växter, säger Eric Botéus.
Grundarna avslöjar även att man hela tiden tittar på ny teknik för att, likt resan med Uber, kunna introducera en tjänst som täcker de hål som finns på en redan etablerad marknad.
Hur mår ni just nu, när allt blir väldigt officiellt?
Vi känner oss väldigt trygga. Vi kan inte gå in på några siffror, men vi har sålt väldigt bra de första dagarna. Utöver det är jag väldigt exalterad över konceptet, förpackningen och inte minst se hur vi kan vidareutveckla de kundrelationer som nu skapas, som vi vill bygga vidare på. Vi vill bygga upp ett superbra community och addera ett värde till dem. Det är så härligt med marknader med starka subgrupper, så det ska bli spännande att se vad vi kan utveckla tillsammans med dem, säger Eric Botéus.