Att shoppa skor och kläder på nätet är mer populärt än någonsin. Men samtidigt som e-handelsföretagen ökar sin omsättning i rekordtakt, gör den stenhårda konkurrensen att många av dem har svårt att visa lönsamhet.
Heppo som tidigare ägdes av CDON Group var ett av dem och i våras köptes de upp av konkurrenten Footway. Ett företag som inte heller de lyckats visa upp några svarta siffror.
Trots att man ökade sin omsättning från 3,1 miljoner 2011, till 26,8 miljoner 2012, gjorde man under förra året en förlust på 24 miljoner kronor.
– När man växer blir det väldigt attraktivt att lägga pengarna på nya kunder. Det är först när man har växt färdigt som vinsten kommer. Tyvärr förstår inte alla investerare att det där hänger ihop, säger Footways grundare och ägare, Daniel Mühlbach i en intervju med Dagens Nyheter.
Tror på konsolidering
Men Heppo och Footway är inte de enda som satsat på att öka sin omsättning och har svårt med lönsamheten.
Skosajten Brandos har sammanlagt samlat på sig 90 miljoner kronor i skulder till sina leverantörer, och slutet av maj i år ansökte företaget om rekonstruktion. Något som inte förvånar Postens e-handelsexpert Arne Andersson.
– En orsak till den låga lönsamheten är att fler erbjuder fria returer. Konkurrensen är knivskarp och jag är övertygad om att det kommer att ske en konsolidering, säger han.
Och det är något som även Footways grundare tror på.
– Det händer mycket nu och jag tror på fler stora aktörer i framtiden, säger Daniel Mühlbach.
Och han utesluter inte att han kan komma att köpa upp även krisande Brandos.
– Det är ett tänkbart scenario. Vi får se vad som händer.