E-handeln växte med 11 procent under året tredje kvartal och nu har PostNord även tagit tempen på julklappsyran där ute i stugorna.
En tvåsiffrig tillväxt för e-handeln för tredje kvartalet i år är ett gott resultat, särskilt med tanke på den historiska ökningen i fjol då e-handeln växte med 39 procent. Under sommaren 2021 hade vi begränsade möjligheter till utlandsresor så de allra flesta svemestrade eller ägnade sig åt fritidsaktiviteter hemma eller på landet, vilket kan ha påverkat på den inhemska konsumtionen positivt. Det tillsammans med att konsumenterna är mer vana vid att handla på nätet har säkerligen bidragit till en fortsatt tillväxt under kvartalet, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord.
PostNord har alltså samtidigt grillat konsumenterna kring deras julklappsinköp på nätet och 63 procent säger att de ska köpa minst en klapp online.
Konsumenterna är oroliga
Totalt så uppskattar PostNord att det totala värdet på alla e-julklappar kommer att uppgå till 11,4 miljarder kronor i år. En ökning med 8 procent jämfört med i fjol.
Julklappshandeln på nätet fortsätter att öka, även om konsumenterna också tror på fler människor ute i den fysiska julhandeln. Enligt konsumenternas egna uppskattningar kommer julklappsköpen på nätet att nå 11,4 miljarder kronor i år. Samtidigt uppger många att de kommer beställa sina klappar tidigare i år eftersom de är oroliga för att favoritprodukterna kan ta slut på hyllorna, säger Peter Hesslin.
Många planerar alltså att klicka hem julklapparna lite tidigare i år. Något som eventuellt kan göra att Black Friday nästa vecka tar ännu mer av själva julhandeln. Även 51 procent av e-handlarna uppger att de är oroliga över bristande tillgång på varor.
Black Friday är helt klart startskottet på julhandeln, vilket också märks på PostNords terminaler. Förra året slog vi paketrekord veckan efter, och troligen blir det likadant i år, säger Peter Hesslin.