ANNONS

Mobilanpassning försenade H&M:s USA-lansering

Mobilanpassning försenade H&M:s USA-lansering

För ett par veckor sedan lanserade Hennes & Mauritz sin amerikanske e-handel. En sajt som blivit både försenad och fördyrad. Spekulationerna om varför har varit många, men nu bekräftar klädkedjan själva att anpassningar för mobila enheter varit den största boven.

ANNONS

Som vi berättat tidigare har H&M tvingats skjuta upp lanseringen av sin e-handelssajt i USA vid två tillfällen. I september 2012 förklarade man förseningen med att att man skulle prioritera m-handeln på de marknader där e-handeln redan var etablerad.

I våras var det dags för nästa lanseringsförsök men även det fick skjutas upp. Anledningen denna gång ryktades vara att klädkedjan haft problem med säkerhet, logistik och betalningslösningar i USA.

Men enligt Marie Rosenlind, presskontakt på H&M, så är det främst mobilanpassningen som gjort att satsningen dragit ut på tiden.

– I mitten av januari 2013 lanserade vi en mobilanpassad butik på nätet och förra året intensifierades vårt arbete med att rulla ut H&M shop online på andra H&M-marknader. De initiativen, tillsammans med behovet av mer tid för förberedelser för shop online i USA innebär att lanseringen av onlineförsäljningen i USA skedde nu den 1 augusti.

Dissas av storbank

Den senaste tidplanen har man dock lyckats hålla och natten till den 1 augusti kunde man äntligen slå upp portarna till sin amerikanska e-handel. Men även om man enligt Marie Rosenlind fått ett positivt mottagande, så var storbanken Credit Suisse måttligt imponerade efter lanseringen.

Bland annat ansåg banken att priserna i nätbutiken är höga jämfört med många konkurrenter och att leveransvillkoren var alltför dåliga. Credit Suisse tror inte heller att den nya e-handeln kommer att innebära någon skillnad för kedjans försäljning i landet.

– Det är ännu väldigt nära inpå lanseringen och vi kommenterar inte försäljningen men vi är mycket nöjda med det positiva mottagandet, säger Marie Rosenlind.

Hon säger även att e-handel är ett växande och betydelsefullt komplement till kedjans butiker och att shopping via mobila enheter ökar.

Källa: Computer Sweden

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap