Black week är i antågande och handlarna har gjort sig redo för rea-stormen. Men hur planerar svenskarna att spendera sina slantar under Black friday? Och blir det den rusningen alla väntar sig? Får man tro Prisjakts undersökning, som gjorts av Kantar Public, så är svaret ja. Totalt 36 procent av svenskarna säger nämligen att det är ganska eller mycket troligt att det handlar under årets rea-period.
Då ligger vi ändå i lä mot Norge och inte minst Finland, där motsvarande siffra är 38 respektive 47 procent. Svenskarna verkar dock ha en rejäl stridskassa att röra sig med i fynddjungeln. Man planerar i snitt att spendera 3 326 kronor på årets rea. Det är 51 kronor mer än förra året.
Samtidigt går trenden allt mer mot att shoppingen sprids ut under veckan, rentav hela månaden.
E-handeln var coronaboostad förra året med rekordartad tillväxt under Black Week. Förloraren var den fysiska handeln, som nu förväntas göra comeback. Min prognos, som utgår från vår data och externa studier, är att vi kommer handla lite mindre på själva Black Friday-fredagen i år jämfört med tidigare, men att den längre reaperioden kommer fortsätta slå nya rekord, säger Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights, i rapporten.
Att Black Friday tappar mark till Black Week och Black Month beror på butikernas medvetna strategi att sprida ut rean till fler dagar än en. Dessutom vill ingen butik missa kalaset när konkurrenterna tjuvstartar, fortsätter han.
Svag ökning för butiker
Under förra året visade Prisjakts siffror att köpintresset under fredagen sjönk med 9 procent, samtidigt som det istället ökade under Black week med 27 procent. Faktum är att hela november var upp 35 procent jämfört med samma period året innan.
Och det här året ser inte ut att bli något undantag. Av de som uppger att de troligtvis kommer att handla på årets Black friday-rea, så svarar hela 73 procent att man förmodligen handlar på någon av de andra dagarna.
Det är inte hållbart för handeln att bara ha kampanjer under den enskilda Black Friday-fredagen. Genom att sprida ut rean på fler dagar gör butikerna det möjligt för sig själva att hinna med att processa alla köp och för budfirmor att leverera paketen i tid. Förra året spred också butikerna ut rean för att motverka risken för konsumenter att smittas av covid-19, helt enkelt för att färre konsumenter skulle mötas i butikerna eller postombuden samtidigt, säger Oscar Hagman.
Och trots slopade restriktioner verkar de fyndsugna konsumenterna ha fått mersmak på e-handel. Även om butikerna väntas få ett uppsving, så är det endast med 2 procent. Totalt 20 procent anger nämligen att de kommer att handla i fysisk butik i år.
Priset rusar med tusentals kronor
Men det gäller att vara vaksam bland de röda prislapparna, säger Prisjakt. Anledningen är att det globala fraktkaoset fört med sig högre priser överlag. I snitt har exempelvis priserna på både diskmaskiner och jackor ökat med 207 kronor. Allra värst är det för den som vill handla ett nytt grafikkort, för där har snittpriserna rusat med 2 358 kronor.
Samtidigt väntar sig svenskarna runt 42 procent i rabatt under Black friday-perioden. Den genomsnittliga prissänkningen under 2020 var 4,97 procent. Så ni förstår, med höjda snittpriser blir det en svår ekvation att få ihop. Trots det råder Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt, kunderna att slå till om de kan under nästa vecka.
Även fast fler och fler inhandlar julklapparna under Black Friday-rean så är det fortfarande många som väntar till december. I och med fraktkrisen kan det vara en god idé att tänka om där, och istället köpa julklapparna under Black Week. Risken är nämligen att den där julklappen du tänkt köpa är omöjlig att få tag på i december, säger hon.