Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Hon manar till smartare klädköp – "Måste tänka till"

Malin Winberg är grundare av No Perfect Shop
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi köper för mycket billig skit", säger e-handlaren.

ANNONS

Black Friday och julhandeln stundar. Men det finns också de som vill markera mot denna intensiva shopping-period. Men ändå tjäna pengar. Den nya webbshoppen No Perfect Shop – som säljer basplagg och som lanserades i dag måndag – är ett exempel.

Den är grundad av journalisten, föreläsaren och entreprenören Malin Winberg, verksam i Luleå. Till Ehandel säger hon att hennes e-handel, lite paradoxalt nog, ska uppmana till minde shopping. Men framför allt mer eftertanke.

No Perfect Shop är än så länge en del av No Perfect Yoga, en plattform för yoga online, som Malin Winberg lanserade i februari i år.

Jag fick frågan om jag inte skulle börja sälja yoga-kläder också. Men det var något som skavde. Jag ville inte bidra till konsumtionsträsket, utan valde att satsa på att sälja en egen kollektion med en hoodie-modell och två t-shirt-modeller med tryck. Det finns två kollektioner idag. En med trycket "No Perfect" och en med "No Perfect Yoga", säger Malin Winberg till Ehandel.

Hon tillägger att shoppen syftar till att hjälpa kunderna att hitta rätt i hållbarhetsdjungeln. Som ett led i det lanserar man även ett nytt samarbete med SustainaSearch, ett företag som analyserar hur pass hållbara modeköp är.

Idén har fått värpa fram ett tag. Det är så långt avstånd mellan de som till 110 procent tror på hållbarhet, och de som vill fortsätta konsumera. Men vi kommer inte sluta handla i morgon. Och jag tror inte heller att pekpinnar är ett bra sätt att ändra konsumtionsmönster. Men om jag kan göra det här på ett nytt sätt, så kanske jag även kan inspirera andra större aktörer också.

LÄS ÄVEN: Deras tjänst avslöjar hur hållbara modeföretagen är: ”Tog bollen”

No Perfect Shop har inte några fria returer, ingen gratis frakt och inget eget lager. Och att få hem sitt plagg kan ta upp till en månad.

Går hållbarhetsutvecklingen för långsamt inom e-handeln tycker du?

Jag vet inte. Men det är mycket snack här i Norrbotten om att industrin ska ställa om till en mer hållbar produktion. Men så fort man öppnar mobilen eller står i en busskur så är det reklam över allt. Det är för enkelt att handla i dag. Vi handlar bara mer och mer och slänger samtidigt mer och mer.

Är du själv noga med dina inköp?

Nej, jag är ingen hållbarhetsnörd. Men jag försöker, liksom de flesta andra, att göra så bra val som möjligt. Jag tänker mig alltid för och försöker köpa mindre. Men ibland köper jag precis som alla andra två tröjor för att testa hur de sitter.

Hur har din satsning tagits emot hittills?

Vi lanserade ju i dag. Och jag hade svårt att sova i natt. För det här är ju helt tvärtemot traditionell e-handel. Men jag har samtidigt fått fina delningar i sociala medier av de som är "hard core" hållbarhet. Jag fick även vara med i radion i dag.

Alla produkter som säljs via webbshoppen har certifieringarna Svanen, Fairtrade, OEKO-Tex och GOTS – och hållbarhetsgraden mäts av samarbetspartnern SustainaSearch.

Bomullen är ekologisk och produceras i Indien. Kläderna sys sedan upp i Bangladesh. Inköpspriset är, givet att det är ekotillverkat, högt per plagg. Och försäljningspriset ut mot kund betydligt högre, än i många andra klädbutiker.

Kläderna skickas sedan med fraktbåt från Asien, till en underleverantörs lager i Stenungsund. Därifrån skickas plaggen till ett tryckeri i Örebro. Postnord sköter leveranserna ut till kund. Alla ordrar sammanställs en gång i månaden. Och sedan kan det ta upp till en månad att få hem en t-shirt.

Hur hållbart är det att transportera hit uppsydda plagg från Asien?

Det här är inte ett helt perfekt företag. Men vi jobbar däremot alltid on demand och köper aldrig in mer än vad vi säljer, säger Malin Winberg.

"Skäll ut mig"

Hon tror att vi behöver lära oss att dels göra mer genomtänkta konsumtionsval. Vi behöver också bli bättre på vänta in riktigt bra och unika produkter.

Om du om ett år ser att jag kör en Black Friday-kampanj får du ringa och skälla ut mig. Jag kommer aldrig köra en reakampanj. Vi kan inte bara ha fokus på vinstjakt.

Framöver kan det bli fler kollektioner – kanske i samarbete med lokala konstnärer som utformar nya tryck på kläderna.

Jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta handla. Men vi måste köpa saker som vi verkligen vill ha och gillar och som, om det är kläder, kommer hänga länge i vår garderob. Det görs i dag alldeles för många returer till exempel. Vi köper så mycket som vi inte använder – eller billig skit som går sönder direkt.

Dela artikeln: