ANNONS

NÀthandeln tvingar fysiska butiker att slÄ igen

NÀthandeln tvingar fysiska butiker att slÄ igen

Den ökade e-handeln har gjort det tufft för mÄnga fysiska butiker. NÄgot som tvÄ butiker pÄ den lilla orten HöganÀs fÄtt erfara. Inom kort stÀnger Skobo och Butik Louise igen, konkurrensen frÄn nÀtet har blivit för tuff.

ANNONS

Skobo har funnits i HöganÀs i över 100 Är men snart stÀnger butiken. De senaste tvÄ Ären har butiken gÄtt back och butikens Àgare har fÄtt stoppa in egna pengar i företaget. Anledningen Àr att konkurrensen frÄn frÀmst nÀtet har blivit för tuff.

– Det Ă€r framförallt de yngre som handlar pĂ„ nĂ€tet, men en annan bov i dramat Ă€r stormarknaderna och klĂ€dkedjorna som börjat sĂ€lja skor, sĂ€ger Christer Köhler som tillsammans med sin hustru har drivit Skobo i Ă„tta Ă„r.

Han sÀger dock att den konkurrensen frÄn stormarknader inte haft lika stor pÄverkan som nÀthandeln.

– Nej, skobranschen Ă€r den bransch som tagit mest stryk av e-handeln, folk kan ju sitta hemma och köpa vad de vill, och gör det. Problemet Ă€r att man tappar all kompetens och service, och det Ă€r synd om de Ă€ldre som inte behĂ€rskar tekniken. Men det Ă€r inget specifikt för HöganĂ€s, det ser likadant ut i övriga Sverige, sĂ€ger Christer Köhler.

Skobo Ă€r dock inte den enda butiken som fĂ„r stĂ€nga i centrala HöganĂ€s. Även Monika Nilsen, som drivit Butik Louise i sju Ă„r, ger nu upp.

– I början gick det hur bra som helst, men jag har tappat kunder med tiden. Det Ă€r svĂ„rt att ha en butik som Ă€r sĂ„ nischad som jag har varit, det Ă€r stor konkurrens frĂ„n nĂ€thandeln och jag har inte haft nĂ„gra planer pĂ„ att starta en egen nĂ€tbutik. Till slut gĂ„r det inte att leva pĂ„ affĂ€ren, sĂ€ger Monika Nilsen.

KĂ€lla: HD

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se