I dag torsdag är det Singles Day eller Singlarnas Dag. En kinesisk slags högtid från början av 90-talet som går ut på att hylla alla singlar. Dagen kan beskrivas som en slags motvikt till Alla hjärtans dag som, som bekant, är väldigt parinriktad.
Under årens lopp har Singles Day även utvecklats till en stor shoppinghögtid, med stort fokus på onlinehandel, i såväl Kina – som i stora delar av resten av världen. Till Sverige anlände Singles Day år 2017. Och då i form av en rea- och kampanjdag som Elgiganten var först med att uppmärksamma och trumma ut. Därefter hängde fler elektronikhandlare på – och i dag är det en relativt bred och vanligt förekommande företeelse i den svenska handeln.
LÄS ÄVEN: Singles Day delar handlarna: ”Riskerar vattna ur konceptet”
Men hur het är shoppingdagen? Ja, inte glödhet, enligt en ny Pricerunner-undersökning, som de låtit undersökningsföretaget YouGov genomföra.
Enligt vår senaste YouGov-undersökning med 1 004 tillfrågade svenskar svarade konsumenterna att Singles Day är den högtiden de planerar att shoppa minst under. Bara 2 procent svarade att de skulle spendera mest under Singles day. Det här kan jämföras med Black Friday, som 28 procent svarade att de skulle shoppa mest under av vinterns shoppinghögtider, säger Evelina Galli, konsument- och techexpert på Pricerunner som nyligen köptes upp av betaljätten Klarna.
LÄS ÄVEN: Klarna köper Pricerunner – ”en av de bästa”
Litar inte på reor
Pricerunner har inte heller några egna specifika Singles Days-kampanjer. Via nyhetsbrev informerar Pricerunner dock sina användare om att de kan använda sig av tjänstens verktyg för prishistorik för att fatta bra reabeslut, säger Evelina Galli.
Istället, säger Evelina Galli, gör prisjämförelsetjänsten, i vanlig ordning, sitt yttersta, för att vägleda konsumenten till bästa köpen – och för att hjälpa dem hålla sig borta från "fake deals".
I en undersökning vi gjorde tidigare i höst med YouGov visade det sig att 48 procent av svenskarna aldrig litar på att reor de ser online är verkliga prissänkningar, och att 43 procent använder en prisjämförelsetjänst för att se om ett erbjudanden är äkta.
Hon tillägger – vilket förstås ligger i hennes intresse – att Pricerunner hela tiden håller koll på hur många falska reor det finns. Det kan röra sig om priser som först höjs efter sommaren – för att sedan sättas ned igen. Detta för att få det att se ut som att man gör en större prissänkning.
Just nu är ungefär en tredjedel av de drygt 40 000 erbjudandena vi håller koll på så kallade falska reor, säger hon.
Amazon avstår
Som Ehandel rapporterade på torsdagsmorgonen så visar konkurrenten Prisjakts undersökningar samtidigt ett ökat intresse för Singles Day. I fjol ökade intresset med 24,5 procent, enligt Prisjakts egen statistik. Men det var bara 1,13 procent billigare att handla på Singles Day – jämfört med andra dagar i november förra året.
LÄS ÄVEN: Prisjakts vd slår tillbaka mot Klarna: ”Redan en marknadsplats”
I likhet med Pricerunner så gör inte Prisjakt någon särskild kampanj i och med shoppingdagen. Istället så handlar det, precis som hos konkurrenten, om att i vanlig ordning vägleda konsumenten till bästa reorna, enligt Oscar Hagman, Product Owner på Prisjakt. Det finns dock en Singles Day-avdelning på Prisjakt.se.
Vi gör ingen större kampanj specifikt runt Singles Day. Det vi gör är att vi informerar våra användare via nyhetsbrev, främst att vi påminner dem om att prishistoriken är ett bra verktyg att använda sig av för att kunna ta bra beslut under dagens rea.
Dessutom har vi en Singles Day-avdelning på vår huvudsida där konsumenter kan jämföra rabatterna mot tidigare lägsta pris. Tittar vi på vad våra annonsörer gör så är det många som har Singles Day-erbjudanden och budskap om detta i sin reklam, säger Oscar Hagman till Ehandel.
Amazon gör i Sverige inga aktiviteter kopplade till Singles Day i år, meddelar Jacqueline Grünthal, Account Supervisor, på Amazons PR-byrå BCW Stockholm, i ett mejl till Ehandel.
Den enda informationen jag har är att de inte har några kampanjer i anslutning till Singles Day här i Sverige.
"Allt mer relevant"
Anne Vibe Hansen, Senior Corporate Communications Manager på Zalando i Sverige, säger att marknadsplatsen i år har ett "mycket attraktivt tredagars-erbjudande". Det rör sig om rea på 22 procent på ett brett urval av sortimentet samt hela skönhetssortimentet, enligt Anne Vibe Hansen.
Vi fortsätter att se ett ökande intresse och efterfrågan kring Singles Day och vi vill erbjuda en spännande möjlighet till våra kunder att unna sig själva något extra. Zalando erbjuder rabatter på Singles Day på de flesta marknader där vi är närvarande. Sedan vi började ha Singles Day-kampanjer har vi även sett ett ökat intresse år efter år. Vi tror att eventet blir mer och mer relevant även på de europeiska marknaderna, säger hon till Ehandel.
LÄS ÄVEN: Heta Singles Day-siffror: Starkt intresse men klena rabatter
Klarna – som numera lotsar vidare användare av Klarna-appen till en rad e-handlares shopping-sidor, och som även har reaerbjudanden direkt i appen – uppmärksammar inte heller Singles Day i år.
Klarna uppmärksammar inte Singles Day i år genom några särskilda initiativ eller kampanjer, skriver Filippa Bolz, Global Communications Manager på Klarna, i ett mejl till Ehandel.