VOX: Vill ni fördjupa er i den explosionsartade trenden "Dropshipping? Varsågoda. Serverat och klart.
https://www.vox.com/the-goods/22763901/drop-shipping-explained
Ehandel.se: Bra och intressant artikel om "Gamification". Nedan ett par citat från artikeln.
"För att lyckas med gamification gäller det helt enkelt att förstå sin aktuella målgrupp och se vad som får dem att gå igång och engagera sig riktigt ordentligt".
"Essensen i gamification är att trigga och engagera människor i önskvärda aktiviteter, som ska leda till långsiktigt hållbara resultat. Då går det det inte att bara köra tre månader", säger Daniel Marcko.
https://www.ehandel.se/darfor-satsar-e-handlarna-pa-gamification-skjuta-korvarna
Jag kan också rekommendera att följa @jamie Schmidt på Twitter på hur man varumärken kan använda sig av NFT i sina gamificationprogram.
Dagens industri: Rubriken i dagens tidning är "Baksmälla för e-handeln". Lite väl drastisk rubrik med tanke på de höga jämförelsetalen många brottas med då e-handeln praktiskt taget växte av sig själv under pandemin.
Vissa bolag som Nelly, bhg, Zalando Footway, Boozt når inte upp till den så kallade marknadens förväntningar medans vissa gör det med råge som exempelvis Lyko och RR. Jag tror man ska ha is i magen och inte dra för förhastade slutsatser av Q3. Vi är på god väg mot en "normal" marknadsutveckling" men från en betydligt högre nivå än innan pandemin, jag har sagt det förut och säger det igen. Transformeringen inom detaljhandeln fortsätter med full kraft, tro inget annat.
DI Digital: Mycket intressant intervju med Budbees grundare.
”Det här bolaget är inte till salu. Jag kommer aldrig att sälja det och det finns inget som kan få mig att ändra åsikt. Vi ska bli en europeisk gigant. Min ambition det här bolaget ska vara lika relevant om 100 år som i dag, jag ser mig själv som en industribyggare snarare än en startup grundare”, säger han.
Breakit: Nya siffror från Svensk handel Stil.
"Jämfört med 2019, alltså innan pandemin, steg klädhandeln med 0,2 procent medan skohandeln var ned 13,2 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil".
"Utöver pandemifrågan tvingas svenska modehandlare också kämpa med illojal konkurrens från e-handelsplattformar som Amazon och Wish. Det är viktigare än någonsin att konkurrens sker på lika villkor och att globala e-handelsjättar avkrävs samma ansvar som den mindre handlaren i Sverige."
Min kommentar är nog att det krävs djupare analyser än så men visst att konkurrensen ska ske på lika villkor håller jag helt med om.
Den här artikeln kom upp på Ehandel.se nu på morgonen och jag tror det är initiativ som detta som kan lyfta den lokala fysiska modehandeln framöver. Viktigt bara att det inte blir ett försvarstal för stadskärnan utan att man går på offensiven och jobbar tillsammans mot att leverera värde till konsumenten.
Och viktigt att det inte bara blir en "kampanj" för då kommer man ofelbart att snart hamna på ruta ett igen.
https://www.ehandel.se/ny-kampanj-ska-bromsa-butiksdoden-40-stader-krokar-arm
WSJ: Nöjer sig konsumenterna med att bli erbjudna ett alternativ till vad de egentligen ville ha?
https://www.wsj.com/articles/retailers-plan-on-out-of-stocks-buy-this-instead-11636297200
Avslutningsvis
Igår körde vi eTalk frukost igen och gästades bland annat av Lars Welin, reporter från bland annat Tidningen Market som jag haft regelbundna kontakter med i många år. Mycket intressant och roligt att prata med Lars som besitter enorma kunskaper om den digitala utvecklingen som skett sedan mitten på 90 talet. Det är sådana energigivande möten som sker på våra eTalkfrukostar så välkomna på nästa frukost som sker 7 december.