Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba har använt sig av meddelandetjänsten, WeChat från nätjätten Tencent, som gör det möjlig för säljare att marknadsföra sig och hålla kontakten med sina kunder. Nu har man valt att tillfälligt stänga ner den möjligheten på sina shoppingsajter Taobao och Tmall.
Anledningen ska vara att ett antal säljare missbrukat användandet av applikationen.
– Vi har märkt att en del av säljarna använder WeChat för att trakassera och störa våra användare. I vissa fall använder de till och med programmet för att locka dem utanför våra marknadsplatser och dess betalningsprocess, något som sätter konsumenternas betalningssäkerhet i riskzonen. Därför har vi beslutat att tillfälligt avbryta samarbetet med WeChat och uppmuntrar våra säljare att bedriva sin marknadsföring på ett säkert och legitimt sätt, säger en talesperson för Alibaba.
Hur länge den här ”avstängningen” kommer att pågå är inte klart men Alibaba säger att man kommer att övervaka situationen för att se hur saker och ting utvecklas.
Källa: The Next Web