Hemtex omsatte 295,2 miljoner kronor i årets tredje kvartal. Det motsvarar en tillväxt på 17,4 procent. Det framgår av kvartalsrapporten från norska ägaren Kid. EBITDA-resultatet ökade med motsvarande 17 miljoner kronor till 41 miljoner.
Hemtex e-handelsförsäljning växte samtidigt med 18,6 procent. Men försäljningsökningen beror främst på att kunderna återvänt till de fysiska butikerna efter slopade restriktioner, enligt rapporten. Varje enskild kund köpte också fler varor i snitt.
LÄS ÄVEN: Så räddade ägarna Hemtex – ökade 60 procent
Därtill växte försäljningen – via satsningen Hemtext24H – hos återförsäljarna Ica Maxi i Sverige – och lågpriskedjan Kesko i Finland. Nu ska även Hemtex24H-sortiment släppas på den danska marknaden via återförsäljaren och kedjan Bilka.
Norska inredningsaktören Kid Interiör köpte för ett par år sedan Hemtex från ICA Gruppen. Hemtex har i dagsläget totalt 129 butiker.
LÄS ÄVEN: Flygande kvartal för Hemtex – mer än dubblade i e-handeln