ANNONS

Zalandos svar i kalenderkampen: "Ju mer fullsize desto bättre"

Anne Vibe Hansen om vad som krävs till en populär julkalender.

“Kunderna bryr sig mycket om hållbarhetsaspekten”.

ANNONS

Stora produktförpackningar, exklusiva märken, en tjusig kalender - men helst ett lågt pris. Som vi berättade tidigare i veckan finns det en rad saker att ta med i beräkningarna om man som e-handlare vill vara framgångsrik i försäljningen av julkalendrar.

LÄS ÄVEN: Julkalender-bonanza i e-handeln - hur gör man kunderna nöjda?

Nu delar Zalando med sig av ytterligare en punkt från kundernas önskelista. Den handlar om att julkalendern gärna ska kännas hållbar för den som öppnar luckorna. Modejätten har i år satsat på en kalender som är återvinningsbar och FSC-certifierad.

Våra kunder bryr sig mycket om hållbarhetsaspekten, som till exempel det faktum att de kan återanvända kalendern i sitt hem efter användning. Därför är årets dekorativa kalender i roseguld nästan helt återvinningsbar i linje med våra hållbarhetskrav, säger Anne Vibe Hansen, talesperson för Norden på Zalando, till Ehandel.

I övrigt försöker Zalando, precis som flera av företagets kollegor i branschen, att tänka brett när det kommer till kalenderns innehåll. Det ska både vara en mix av nya och välkända varumärken och en blandning av olika typer av produkter, som smink, hudvård och accessoarer.

Precis som i de flesta andra fall letar kunderna efter värde för pengarna, säger Anne Vibe Hansen, och fortsätter:

Ju fler fullsize-produkter du har desto bättre värde för kunden. Våra inköpare gör sitt yttersta för att sätta ihop ett så bra urval som möjligt.

Årets skönhetskalender från Zalando är enligt Anne Vibe Hansen den största i sitt slag hittills. I Sverige kostar den 1 345 kronor att köpa men har enligt Zalando ett värde på omkring fyra gånger så mycket.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se