ANNONS

Amazon visar förlust men lyfter på det digitala

Amazon visar förlust men lyfter på det digitala

E-handelsgigantens andra kvartal blev inte riktigt så bra som man hade hoppats. Trots att Amazon ökade försäljningen med 22 procent till 15,7 miljarder dollar visar man upp en nettoförlust på 7 miljoner dollar under samma period.

ANNONS

Det har varit ett händelserikt andra kvartal för Amazon. I slutet av första kvartalet köpte e-handelsgiganten upp den sociala e-boktjänsten, Goodreads, som har drygt 20 miljoner medlemmar. Amazon fortsatte också sin internationella expansion, bland annat till Indien. Man köpte även upp skärmteknikföretaget Liquavista från Samsung.

Och även om Amazon, som gjort sig kända för att ligga på hårfina marginaler, ökade sin försäljning med 22,4 procent till 15,7 miljarder dollar, visar man upp en nettoförlust på 7 miljoner dollar under andra kvartalet. Under samma period förra året gjorde man en nettovinst på 7 miljoner dollar.

Men Amazon passade även på att visa upp ett starkt andra kvartal för sina digitala produkter och dess innehåll.

– Vi är väldigt tacksamma för hur våra kunder svarar på våra Kindle-enheter och vårt digitala ekosystem. Under andra kvartalet var alla våra tio bäst säljande produkter över hela världen digitala, säger Amazon grundare och vd Jeff Bezos.

Prisar det digitala

I Nordamerika ökade Amazon sin nettoomsättning till 9,5 miljarder dollar under andra kvartalet. En ökning med nästan 30 procent jämfört med samma period förra året då den siffran stannade på 7,3 miljarder dollar.

Även internationellt såg man en ökning, från 5,5 miljarder dollar under andra kvartalet 2012 till 6,2 miljarder dollar 2013. En ökning med 12,7 procent. Under årets andra kvartal stod Nordamerika för 60,4 procent av Amazons totala försäljning, en ökning från 57 procent 2012.

Att man visar upp en nettoförlust trots ökad försäljning beror till stor del på att Amazon fortsätter att investera i sina distributionscentraler, teknologi och marknadsföring. Man har även fortsatt att pressa priserna på sina produkter, särskilt de digitala som Bezos gärna lyfte fram lite extra när han pratade om årets andra kvartal.

– Kindletjänsten blir bara bättre och bättre. The Kindle Store erbjuder nu miljontals titlar där mer än 350 000 är exklusiva titlar som du inte hittar någon annanstans. Prime Instant Video har nu över 40 000 titlar, däribland många exklusiva som Downton Abbey och Under the Dome. Vi har lagt till mer än tusen böcker, spel, pedagogiska program, filmer och TV-serier till Kindle Freetime Unlimited, en tjänst som samlar alla typer av innehåll som barn och föräldrar älskar, säger Jeff Bezos.

 

Källa: Press, TC

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap