ANNONS

Julkalender-bonanza i e-handeln - hur gör man kunderna nöjda?

Tom Thörnblom, Charlotte Larsson och Christina Ericsson ger sin bild av vad som krävs för en lyckad kalender.

"Vi måste lägga oss på en rimlig prisnivå trots allt".

ANNONS

36 miljoner på under en timme. Så mycket drog e-handelsföretaget Caia Cosmetics in på sin första julkalender, som såldes i 20 000 exemplar. Efter den succéartade efterfrågan kom dock ett bakslag i form av att en del inte upplevde kalendern - som hade ett uppskattat värde på 3000 kronor och såldes för 1795 kronor - som tillräckligt prisvärd. Något som flera medier har rapporterat om.

LÄS ÄVEN: Orderbomb: Caia sålde för 36 miljoner på en timme

Så hur får man till den perfekta julkalendern i en tid då kraven från konsumenterna uppenbarligen är högt ställda? Det handlar förstås om att kunderna ska känna att de får bra valuta för pengarna, samtidigt som man som företagare inte kan eller vill göra en förlustaffär.

Fullsize-förpackningar efterfrågas

Ehandel tog kontakt med några andra skönhetsaktörer, som alla är mer eller mindre rutinerade när det kommer till julkalendrar. Beskedet vi får är att det inte finns några genvägar, utan innehållet är A och O.

Det vi hör från kunderna är att det är viktigt att produkterna i kalendern bör passa alla hudtyper och vara från olika kategorier, det vill säga att de önskar att få allt från rengöring till serum, krämer och masker. Vissa vill också att det ska finnas makeup i kalendern. Detta är dock något vi valt att inte ha mycket av i vår kalender, då vi upplever att det kan var svårt att hitta till exempel nyanser och som passar många. Vi har då i stället valt att fokusera på just hudvård, säger Charlotte Larsson, PR-chef på Skincity.

Sen är det en del som önskar stora storlekar på produkterna, alltså inte resestorlekar utan full sizes. Vi försöker naturligtvis få med så mycket full sizes vi kan, men detta driver ju upp priset på kalendern, så det gäller att hitta en bra balans där. Vi måste lägga oss på en rimlig prisnivå trots allt.

Christina Ericsson, vd för Eleven och Nordicfeel, är inne på samma linje.

Vi erbjuder både kalendrar från våra leverantörer och egna julkalendrar. Köper kunden från en viss leverantör så förväntar sig hen produkter från det märket, är också ofta ett märke som kunden känner till. I våra egna kalendrar blandar vi både märken och kategorier, så de innehåller lite mer av ett överraskningsmoment och en möjlighet till att "prova på". Kunderna önskar fullsize, kända varumärken samt att produkterna har ett högt värde.

"Man får mycket för pengarna"

Men samtidigt som man alltså helst ska plocka fram både fullsize-förpackningar och exklusiva och varumärken, måste alltså priset hållas på en rimlig nivå. Dels tillräckligt högt för att affären ska gå att räkna hem och dels tillräckligt lågt för att kunden ska vara nöjd.

En utmaning som Lyko har valt att lösa med att ha två kalendrar.

Många kunder uppskattar våra kalendrar eftersom de innehåller många olika varumärken och kategorier. För att attrahera olika kundgrupper tog vi därför fram två olika prisnivåer och det är väldigt viktigt att innehållet står i bra relation till priset. Vår bedömning är att de flesta kunder är väldigt nöjda med vår avvägning, säger Tom Thörnblom, kommunikationschef på Lyko.

Charlotte Larsson berättar att Skincitys kalender innehåller en mix av varor i olika storlekar och prisklasser.

Vi är alltid transparenta med det totala värdet av kalendern och i år var det faktiskt rekordhögt, 5 686 kronor. Priset till kund var 1 699 kronor, så jag skulle säga att man får mycket för pengarna, även om prislappen för kalendern är relativt hög.

Hur många av produkterna bör vara i fullsize eller i en exklusiv utgåva eller liknande?

Vårt mål är att kunden skall bli glad vid varje lucköppning. Som helhetsupplevelse så vill vi också att kunden känner att hen gjort ett fynd och fått många bra produkter till ett bra pris. I våra kalendrar är cirka varannan lucka fullsize. Vår målsättning är att kalendrarna minst skall vara värda det dubbla mot vad kunden köpte kalendern för, säger Christina Ericsson.

Charlotte Larsson fyller i:

Det är alltid ett plus med full sizes och vi har varje år ett antal produkter som kommer i ordinarie storlek, dock ser vi i kommentarer från kunder att de gärna skulle se fler full sizes, så detta är självklart något vi strävar efter framåt att kunna erbjuda. Exklusiva utgåvor är också något vi tror att kunderna skulle uppskatta och i detta års kalender finns det faktiskt en sådan produkt från ett av våra egna varumärken samt en exklusiv Kokeshi (en prydnadsdocka som kommer med beställningen, reds. anmärkning) som du bara kan få i kalendern.

Utsidan räknas

En annan parameter som kommer upp när vi pratar med e-handlarna är att det är viktigt att förnya sig. Ingen vill ha en kalender som ser likadan ut som förra årets utgåva.

Vi förnyar våra kalendrar varje år. I år får kunderna sina produkter i en väska, förra året hade till exempel Nordicfeel en kalender med luckor. Vi ser också över innehållet, att det innehåller produkter och varumärken som är aktuella och populära, säger Christina Ericsson.

Fjolåret och året dessförinnan kom vår kalender i form av en stor necessär som var tänkt att fungera som förvaring för till exempel hudvård eller makeup, men detta år ville vi göra något nytt och vår kalender kom därför i år i form av en illustrerad box som vi tagit fram tillsammans med en svensk konstnär, Veronica Ballart Lilja. Efter att man öppnat alla luckor har man kvar en dekorativ box att pryda hemmet med och som självklart fungerar fint som förvaring till smycken, hudvård, makeup eller andra favoritsaker, säger Charlotte Larsson.

I år tog vi fram tre egna kalendrar, en mer än förra året, då vi sett att intresset i det närmaste exploderat. Vi satsade även på att göra en ”låda” som kunderna ska vilja behålla och som de kan använda till något annat. I år släppte vi en exklusiv kalender, en prisvärd samt en för män, säger Tom Thörnblom.

Han passar också på att ge lite statistik över försäljningen och påminner om att det egentligen är lite för tidigt att kasta sig över luckorna.

Förra året sålde kalendern slut på 42 timmar och i år sålde den dyraste slut på några minuter och herrkalendern på 24 timmar. Skinderella, som är vår prisvärda kalender, har vi fortfarande några kvar av i lager. Med det sagt så är det ju en månad kvar till att de ska öppnas, avslutar han.

Ehandel har också sökt Caias vd Mikael Snabb för en kommentar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se