ANNONS

Finsk e-handlare till Sverige: "Kan bli kategoriledare"

Mjuk
Finska Mjuk ger sig in på den svenska marknaden

"Vår strategi bygger på snabb expansion".

ANNONS

Kassan är säkrad. Åtminstone för ett tag framåt. Finska e-handlaren Mjuk, som säljer begagnade möbler, har tagit in 15 miljoner kronor från investmentbolaget Lifeline Ventures. Nu vill startupen ut på den europeiska marknaden. Men bolaget börjar med att krossa Östersjön – och inta Sverige. Det framgår av ett pressmeddelande.

Enligt företaget är second hand en global megatrend med en årlig tillväxt på runt tio procent i världen. Och den central- och västeuropeiska marknaden för begagnade möbler beräknas vara värd flera miljarder euro.

Vill till Tyskland

Affärsmodellen går ut på att Mjuk köper och hämtar upp möbler från privatpersoner – för att sedan sälja dem vidare, via sin digitala marknadsplats.

Konsumenterna vill ha ett mer hållbart och prisvärt sätt att skaffa möbler på. Vi ser därmed att Mjuk har alla nödvändiga komponenter och ett enormt potential för framgång. Vi ser även att Mjuk har chansen att bli kategoriledare i Europa, kommenterar Juha Lindfors, från Lifeline Ventures, i ett pressmeddelande.

Efter lanseringen i Sverige är planen att snabbt skala upp och fortsätta expansionen till Tyskland, Danmark och Holland under 2022.

Vår strategi bygger på snabb expansion, vilket möjliggör att vi internationellt kan betjäna både befintliga second hand-konsumenter och nya kunder, kommenterar Mjuks vd Rickard Zilliacus.

David Gustavsson
david@ehandel.se