Enligt rapporten, Europe Clothing B2C E-Commerce Report 2013, har e-handeln med kläder fått ett rejält uppsving i Europa. Under 2012 hade 20 procent av EU:s invånare någon gång köpt kläder och sportartiklar på nätet.
I Tyskland ökade näthandeln med kläder med en knapp tredjedel och är nu den största e-handelskategorin i landet med en omsättning på flera miljarder euro. Bland de ledande aktörerna på marknaden hittar vi Otto Group som förutom i Tyskland finns i ytterligare 19 länder med över 100 e-handelssajter sammanlagt.
En annan stor aktör är Zalando som under 2012 mer än fördubblade sin omsättning och nyligen släppte nya starka siffror för årets första kvartal.
Halva den vuxna befolkningen
Även Storbritannien, som för tillfället ser en starkt tillväxt över hela e-handelslandskapet, visar upp en växande näthandel med kläder. Under perioden juni 2012 till juni 2013 ökade kategorin med 29 procent och drygt hälften av den vuxna befolkningen på de brittiska öarna handlar kläder på nätet. Nätbutikerna Asos och Debenhams är två av britternas favoriter när det gäller att shoppa mode.
I Frankrike vill man inte vara sämre, där ska nästan hälften av alla Internetanvändare gett sig ut på nätet för att spendera sina surt förvärvade slantar på kläder under 2012. Där är La Redoute och 3 Suisses populära destinationer.
Även i Östeuropa expanderar klädhandeln på nätet. I Ryssland ökade e-handeln med kläder och skor med mer än 40 procent förra året och stod för nästan en femtedel av den totala näthandeln i landet.
Liknande siffror ser man i Polen där kläder och skor den största e-handelskategorin, precis som i Estland, Kroatien, Makedonien och Turkiet.
Källa: Press