Facebook har länge varit nummer ett när det gäller att driva trafik från sociala medier till nätbutiker. Under första kvartalet 2011 stod Facebook för 88 procent av den sociala trafiken till e-handlarna, Pinterest för knappt en procent. För ungefär ett år sedan låg Facebook fortfarande i topp men hade minskat till 60 procent medan Pinterest ökat till 26 procent.
Nu visar en undersökning från teknikföretaget Gigya, att Pinterest petat ner Facebook från tronen, i alla fall när det gäller e-handelsdelningar. Siffror visar att 41 procent delat med sig av e-handelsrelaterade produkter via Pinterest, jämfört med 37 procent på Facebook och 17 procent på Twitter.
– Pinterests ”sweetspot” är verkligen e-handeln. Deras användare tenderar att pinna objekt som de vill köpa vid ett senare tillfälle, eller något som de redan har köpt. Ett antal av våra e-handelsklienter tillgodoser främst en kvinnlig publik, och det gör även Pinterest. Det kan vara en anledning till Pinterest är en så stor aktör när det gäller e-handelsdelningar, säger John Eklaim, Gigyas vice vd för marknadsföring.
Google+ populärt för inloggningar
Gigya ska ha genomfört undersökningen under perioden april till juni i år genom att ta del av data från alla sina klienter. Hur pass relevanta uppgifterna är för svenska e-handlare är svårt att säga, men Gigya är inte en liten aktör och ska ha mer än 700 klienter i sin portfölj. Förutom åtta av de tio största medieföretagen i USA jobbar man även med varumärken som Pepsi, Red Bull och Toyota.
I undersökningen har man också tittat närmare på hur många som använder sina befintliga inloggningsuppgifter från ett socialt nätverk som universellt login. Facebook är fortfarande kung med 52 procent av marknaden men Google+ börjar knappa in och står idag för 24 procent. En fördubbling från tidigare 12 procent.
– Facebook dominerar fortfarande som universellt login, men Google gör framsteg. Och vi tror att trenden kommer att fortsätta, bland annat på grund av nya funktioner för mobilen som erbjuds med Google+ inloggning, säger John Eklaim.
Men även om Google+ tar mark när det gäller inloggningar ligger man fortfarande lång efter när det gäller att dela med sig i sociala medier. Endast två procent av alla delningar sker via Google+, Facebook ligger i topp med 50 procent.
Källa: ClickTrough, Gigya