ICA gruppen rapporterade i dag sitt tredje kvartal, men det vet ni redan. Så när vi fick en pratstund med vd:n, Per Strömberg, passade vi istället på att ta reda på var koncernen befinner sig i dag med den e-handel man ägnat stora satsningar åt de senaste åren. Särskilt nu när det högautomatiserade e-handelslagret i Stockholm snart ska tas i drift.
Tittar man var vi står nu med vår e-handel, eller vårt omniupplägg framför allt, i alla våra retailverksamheter så ser det ut ungefär så här: I ICA Sverige gjorde vi ett strategiskt val för tre till fyra år sedan att inleda ett samarbete med Ocado som är den världsledande leverantören för e-handelslösningar runt mat. Där är vi nu inne i en intensiv fas med två huvudkomponenter, säger Per Strömberg till Ehandel.
Och det som händer här är att dagligvarukedjan byter till Ocados plattform. Hit har redan centraplocket i Stockholm och Göteborg flyttats och gensvaret hittills har varit bra.
Där är vi nu i full gång och kunderna är mer nöjda med den nya basversionen än den tidigare plattformen. Det fungerar bra för handlarna. Sen när det gäller butiksplocket, alltså där man plockar beställningar i butik, kommer vi att gå över till Ocadoplattformen i början på nästa år.
Som ICA även nämnde i dagens rapport kommer man allt närmare det nya lagret. Faktum är att invigningen nu inte är långt borta.
Vi håller på att färdigställa det högautomatiserade lagret, som vi kör tillsammans med Ocado, centralt i Stockholm. Det kommer att serva både Stockholm och Mälardalen och vi räknar med att vara i full drift under andra kvartalet 2022, så vi är mitt uppe i den transformationen, säger Per Strömberg.
Det har varit en hel del infekterade stridigheter mellan Ocado och Autostore, hur påverkar det er?
Jag ska inte ge mig in och förklara det juridiska läget. Men det korta svaret är att det det påverkar oss inte alls.
Varken på kort eller lång sikt?
Nej. Det är vår bästa bedömning just nu.
Men ICA gruppen är inte bara dagligvarubutikerna. Man sitter även på Apotek Hjärtat, som fortsätter att växa kraftigt online.
På Hjärtat har vi en ännu starkare tillväxt från höga nivåer och behöver ny e-handelskapacitet. Så där tas ett nytt lager i bruk under sommaren 2022 och beräknas vara i full drift under hösten samma år. Vårt fokus just nu handlar om att bli den bästa omnikanalsspelaren - det är så vi kan vinna marknaden.
Han återkommer flera gånger till just satsningen på omni och målsättningen att skapa en helt sömlös upplevelse för konsumenterna i alla affärsområden.
Sen gäller det att alltid fundera på vad som gör oss unika. Det är så vi vinner. Inte minst genom att få ihop omnisatsningen.
"E-handeln något väldigt kraftfullt"
Men det är inte alla som har varit glada på ICA gruppens digitalisering. Bolaget som står djupt rotat i den fysiska handeln har behövt plöja ned stora resurser och ställa om snabbt för att både möta och driva utvecklingen. Något som bland annat gjort några handlare upprörda, då de hellre vill se kraftfulla åtgärder som innebär att man kan konkurrera i högre utsträckning med lågprisalternativ.
Det är alltid så i vårt system att alla kan inte vara nöjda hela tiden. Vi vill också ha högt i tak. Och beroende på vilka grannar butikerna har som de konkurrerar med så kan det skifta vilka frågor som är viktiga för vem. Men generellt finns det en stor samsyn i ICA-systemet där man ser investeringarna i e-handeln som något väldigt kraftfullt.
Med de investeringar ni gör blir e-handeln förstås en dyr affär för stunden, när kan ni nå lönsamhet på den?
Vi särredovisar inte e-handeln externt, även om vi förstås har koll på det internt. Vi tittar snarare på lönsamhet per kund. Det är den viktiga frågan i en omnivärld. Sen kan den ena kanalen vara mer lönsam än den andra. Men vi riggar för att bli mest effektiva i det här flödet och skapar därför bäst förutsättningar att också vara lönsamma.
Även era konkurrenter satsar mycket på just omnidelen. Vad är det som gör er lösning bättre, enligt er?
Det är lösningen vi får med Ocado menar jag. Och expertisen generellt är nog överens om att det är den bästa lösningen för e-handeln med mat. Vi kommer att vara väldigt starka med en stor kundkorg och en hög grad av personalisering, som är helt överlägsen. Vi kommer att ha en bättre effektivitet, som vi är mycket trygga med.
En annan fördel vi har är att vi har en mer komplett företagsstruktur som innebär att vi kan erbjuda mer enkelhet för kunden. Vi har det ledande apoteksvarumärket i portföljen. Och vi erbjuder till exempel kunderna att beställa hem apoteksvaror i samma veva som när de handlar mat.
Varumärket ICA är förstås viktigt i sammanhanget?
ICA generellt är ett av de allra starkaste varumärkena vi har i landet, i alla kategorier. Det är en stor konkurrensfördel för oss.
Han beskriver också att e-handeln trots slopade restriktioner ligger kvar på en hög nivå. Och att det främst tack vare de i medelåldern och yngre, som håller lågan uppe. Den äldre åldersgruppen har snarare börjat hitta tillbaka till butikerna istället.
Det är intressant att beskriva det som nu händer i marknaden. Vi ser att de som är 65+ går tillbaka och handlar i fysisk butik. Den gruppen stod för 48 procent av de som e-handlade mat förra året. Nu är de nere på 29 procent.
Zalando gav inspiration
Och att styra om det gigantiska skepp som ICA gruppen är, har inte varit det lättaste. Inte minst då man bara för fem till sex år sedan var betydligt svagare inom e-handeln och digitalisering generellt sett. Men ett viktigt besök hos en dominant e-handelsspelare gav dem både verktygen och en tydlig riktning.
Vi har fått ställa om hela vårt sätt att jobba. Vi arbetar mycket mer agilt med "cross" över olika funktioner i team. På så sätt får vi en snabbare framdrift, där vi kan jobba mot en första lösning som är tillräckligt bra att sätta på marknaden. Sedan kan vi kontinuerligt utveckla den. Det har varit en stor omställning, som inleddes för tre till fyra år sedan, och varit mycket kopplad till marknadsföring och e-handeln, säger Per Strömberg och fortsätter:
Jag gjorde själv ett besök för fyra år sedan hos Zalando på deras huvudkontor i Berlin. Där fick man verkligen en bra känsla för hur man jobbar med e-handel och arbetar datadrivet. Det var mycket vi kunde ta med oss. Inte minst just för att bli mer datadrivna.
Med tanke på att ni hade en så tuff uppförsbacke inom e-handeln för bara fem till sex år sedan, har ni inte investerat för lite då?
Min bild är absolut inte att vi snålar. När jag började på ICA investerade vi runt 2 till 2,5 miljarder på år. Nu investerar vi ungefär 5 miljarder årligen. Mycket av ökningen ligger inom e-handeln. Men det handlar inte bara om den, utan digitaliseringen överlag. Som IT och marknadsföring. Sedan har vi också de finansiella muskler som krävs för att investera ytterligare om det krävs. Så jag känner inte att vi håller tillbaka här. Vi lägger stora pengar på den digitala omställningen och att jobba ännu mer datadrivet, säger Per Strömberg.