Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

ICA spöade höga jämförelsetal - laddar för nya e-handelslagret

Per Strömberg, vd på ICA Gruppen
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Marknaden är på väg att normaliseras".

ANNONS

ICA gruppen lyckades knäcka de höga jämförelsetalen i tredje kvartalet. Omsättningen ökade nämligen med 2,2 procent till 32 miljarder kronor. Även resultatet stärktes något, om än väldigt marginellt, från 1,302 miljarder till 1,389 miljarder.

ICA-butikerna revanscherade sig rejält och lyckades växa mer än marknaden under perioden.

Tredje kvartalet var starkt med resultatförbättringar i koncernens samtliga verksamheter förutom ICA Sverige, som hade ett stabilt kvartal med oförändrad marginal samtidigt som jämförelsetalen var utmanande. Med avklingande pandemieffekter kan vi konstatera att marknaden i Sverige är på väg att normaliseras, med bland annat en fortsatt högre andel av försäljningen online än före pandemin, säger ICA gruppens vd, Per Strömberg, i en kommentar.

E-handeln har alltså fortsatt att visa fin form och ligger kvar på en högre nivå än före pandemin. Även om försäljningen online föll med 0,8 procent, då matkasseförsäljningen uteblev. Och snart får den ännu bättre förutsättningar.

ICA Sverige är nu inne i en intensiv period med utrullning av ny e-handelsplattform och där det nya automatiserade e-handelslagret i Stockholm ska tas i bruk. Därmed bygger vi ökad kapacitet för att möta en ökad efterfrågan och framförallt ökar vi effektiviteten i vår onlinekanal på ett avgörande sätt, säger Per Strömberg.

Samtidigt meddelar man att satsningen på svenskproducerade, växtbaserade livsmedel, ICA Växa, har uppmärksammats av FN.

Vi kan också glädja oss åt att FN kommer att ge ICA gruppen ett pris för vår klimatambition ”Bortom Klimatneutralitet”. Priset kommer att delas ut i samband med FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow i november, säger Per Strömberg.

Dela artikeln: