Lyko, som säljer skönhetsprodukter, ökade sin omsättning med 28,2 procent i tredje kvartalet till 486 miljoner kronor (379,2). Samtidigt fördubblades vinsten (EBIT) till 19,6 miljoner (9,8). Resultatet efter skatt växte också kraftigt till 11,6 miljoner (-3,3), medan resultatet per aktie blev 0,74 kronor (0,22).
Vi uppnådde en nettoomsättning på 486 miljoner, varav 87,3 procent kom från e-handeln, vilket innebär hissnande 1 989,9 miljoner på rullande tolv månader. Kundflödena i våra butiker har återhämtat sig, vilket genererat en tillväxt på 9,1 procent i retail och hela 27 procent i jämförbara butiker, kommenterar vd:n Rickard Lyko.
LÄS ÄVEN: Rickard Lyko: ”Många e-handlare har för hård marginalpress”
Han tillägger att försäljningen i Norge fortsatt växa kraftigt, med en tillväxt på 77 procent hittills i år, jämfört med motsvarande period i fjol. Försäljningen uppgick där till motsvarande 99,8 miljoner kronor mellan januari till och med september.
Det senaste året har vi lyckats öka vår varumärkeskännedom kraftigt och för att ta en ytterligare marknadsposition i Norge så öppnade vi för några veckor sedan en flagship store på paradgatan Karl Johan i Oslo. Vi fick ett fantastiskt mottagande och köerna ringlade sig långa under hela dagen. Det var många av våra e-handelskunder som var nyfikna och vi hade stor draghjälp av vårt starka nätverk av lokala influencers i sociala medier.
Växlar upp i Finland
Efter framgångarna i Norge så växlar Lyko nu även upp i sin närvaro Finland. Lyko har funnits på den finska marknaden i tre år och även där sett en stadig tillväxt.
Under åren har vi lokalanpassat vårt koncept, säkerställt en bra kundupplevelse och säkerställt attraktiva leveransalternativ. Med det i ryggen inledde vi hösten med att gå in som sponsor av tv-programmet ”Dancing with the stars”, Finlands motsvarighet till Let's dance.
Bolaget har även satsat på utomhusreklam och reklam på tv och i sociala medier i landet. Detta enligt logiken att ökad varumärkeskännedom – ökar försäljningen, vd:n.
Rickard Lyko tillägger även att de fysiska Lyko-butikerna är en viktig kanal för att sjösätta nyheter och bygga varumärken – men också för att stärka kundrelationerna. Samtidigt ska Lyko fortsatt främst fokusera på sin e-handel, då bolaget räknar med störst tillväxt online framöver.
LÄS ÄVEN: Lyko dansar över gränsen – går ”all-in” i ett nytt land
Lagret vässas
Under året har Lyko även köpt bolagen Grazette och Inzo, båda verksamma inom utveckling och tillverkning av produkter inom hår- och hudvård samt styling. Förvärven uppges vara led i en Europa-expansion.
Det är fantastiskt roligt att vi nu har kompetens i hela värdekedjan från konceptutveckling, design och tillverkning till marknadsföring och försäljning. De förvärvade bolagen som båda har egen produktion i Sverige, ger oss full kontroll i hela värdekedjan, ökar vår flexibilitet och breddar våra möjligheter för vår växande portfölj av egna varumärken, till vilken vi nu också adderar premiumvarumärket Waterclouds.
På lagret i Vansbo ska kapaciteten inför black week nu även dubbleras. Bolaget befinner sig också i slutfasen med sina mjukvarutester som ska göra lagret än mer automatiserat.
LÄS ÄVEN: Lyko i mångmiljonaffär – kammar hem hårvårdsbolag
LÄS ÄVEN: Helgspecial: Bakom kulisserna hos Lyko – från pilsnerkorv till Europa