Vox media: Fascinerande artikel om så kallade "Ghost stores" på Instagram. En måste läsning.
"People are realizing that certain brands aren’t exactly what they market themselves to be: independent, ethically-minded stores run by small business owners and designers. In some cases, shoppers are finding out that they paid at least double the price of a garment found on marketplace sites like YesStyle, Amazon, and AliExpress, or from the Chinese fast fashion retailer Shein. For example, a Business Insider reporter purchased two dresses for about $34 each from It’s Juliet, an Instagram boutique that claims to sell “ethically made” clothing, only to discover the exact same styles on AliExpress for $10 each".
https://www.vox.com/the-goods/22745054/instagram-boutique-drop-shipping-ghost-stores
FT: BOPIS blir mer och mer populärt i US.
In-store fulfilment and pick-ups are tying online and physical shops more closely together than ever before, said Saunders.
https://www.ft.com/content/cd3eb255-bb3f-425b-bdf6-595852720275
Svensk Bokhandel: Återhämtning för böcker i fysisk butik 3:e kvartalet. Blir intressant att se e-handelssiffran den 18 nov. Q2 var ökningen 17 % jmf med samma kvartal 2020. Tror inte ökningen blir lika stor i Q3.
https://www.svb.se/nyheter/aterhamtning-fysisk-bokhandel
Charged: Klarna är verkligen på offensiven, häromdagen kom nyheten kom den här nyheten på Ehandel.se:
Som Ehandel rapporterat inledde Klarna i början av oktober ett partnerskap med tyska, Berlinbaserade betalbolaget Billie. I Tyskland är aktören ledande inom ”köp nu, betala senare”-tjänster (BNPL) mellan företag (B2B).
Och nu ett tight partnerskap med Stripe. Här går det undan
https://www.chargedretail.co.uk/2021/10/26/klarna-announces-tie-up-with-stripe-in-landmark-deal/
Manhattan: Commerce trends 21/22 lite smått och gott med mycket Supply-chain fokus.
https://www.manh.com/en-nl/resources/ebook/commerce-trends-2021-2022?
Modern Retail: Mycket intressant läsning om de stora Resale marknadsplatserna.
"Though these companies have a large runway ahead of them, they face a long and uncertain road to global mainstream acceptance. “They have a massive total addressable market, but the question is execution,” Siegel said. As they grow, the companies are hoping to open up a “tipping point” in consumer comfort around resale across the world, he added".
Thinkers360: Hoppsan! Vilken lista att botanisera i.
RIS: Ytterligare en lista på betydelsefulla influencers inom retail. Flera av dessa följer jag och läser allt de skriver. Min favorit bland dessa är Sucharita Kodeli.
https://risnews.com/influentials-top-movers-and-shakers-retail-2021?
Ehandel.se: De flesta vet väl till vilket företag jag är starkt knuten till så jag kanske inte är helt objektiv 😀 men min erfarenhet är att det inte är så lätt att få dylika samarbeten att fungera så friktionsfritt som det görs gällande varken för de samarbetande företagen eller för konsumenten men helt klart så hårdnar konkurrensen ytterligare på glödheta logistikmarknaden.
https://www.ehandel.se/de-slar-sina-paket-ihop-bring-och-earlybird-slapper-gemensam-frakt