ANNONS

Danska e-handlaren stäms - efter 1 600 klagomål

Christina Toftegaard Nielsen, Danmarks konsumentombudsman

Kräver att både svenska och danska konsumenter får pengarna tillbaka.

ANNONS

Tre danska nätbutiker har hamnat i blickfånget för sina medlemsavgifter. Det rör sig om Pluus, Buuks och Savye. De två förstnämnda har även svenska sajter och samtliga tre har samma ägare. Man marknadsför sig på att sälja produkter till inköpspris, men till det läggs en månadskostnad på 129 kronor och medlemmarna ska då få mer förmånliga priser.

Men här har det skurit sig rejält mellan kunderna och handlaren. Över 1 600 klagomål har inkommit till den danska konsumentombudsmannen och svenska Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Anledningen? Kunderna menar att de inte hade en aning om att de blev medlemmar i samband med köp.

Vi har noterat mängden anmälningar och klagomål och därför valt att kontakta den danska konsumentombudsmannen. Vår bild är att det är det mest effektiva sättet att komma till rätta med utländska bolag, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket, till SVT.

På en av webbutikernas svenska sida på Facebook har det också haglat in kommentarer, där förargade konsumenter vill varna andra med uttryck som "scam" och "bedragare".

"Ska inte löna sig"

Men medan ARN godkänt bolagets abonnemangsavtal i Sverige så har den danska konsumentombudsmannen gjort en helt annan bedömning. De har både anmält och stämt bolaget som ligger bakom webbutikerna. Kravet är att samtliga medlemsavgifter ska återbetalas till konsumenterna i såväl Danmark som Sverige.

Man tycker helt enkelt att marknadsföringen varit vilseledande och att det inte varit tydligt att man blir medlem vid köp.

Det är viktigt att det inte ska löna sig att driva den här typen av verksamhet där man inte tydligt upplyser om ett abonnemang som kostar pengar, säger Christina Toftegaard Nielsen.

Ägarbolaget håller dock inte med och sajternas administrativa direktör, Rasmus Andersen, säger i ett mail till SVT att man upplyser om medlemsavgiften på flera ställen.

Bland annat på webbshoppens förstasida, i anslutning till alla priser och i samband med ”check out” och i den orderbekräftelse som skickas via mejl framgår de fullständiga medlemsvillkoren, skriver han.

Nils Lund
nils@ehandel.se