Influencern Ida Warg startade sitt skönhetsvarumärke 2018 och fram tills förra hösten såldes företagets produkter endast via återförsäljare. Men sedan i november 2020 driver bolaget en egen e-handel och har vuxit organisationen från fyra till 10 anställda, utan Ida inräknad.
LÄS ÄVEN: Blev e-handlare och sålde slut 25 procent direkt: ”Slipper priskrig”
Under 2020 mer än dubblade företaget sin omsättning och slog 56 miljoner kronor. Vinsten ökade samtidigt med över 330 procent och landade på 13 miljoner. Nu siktar man på att slå 100 miljoner kronor under 2021 och öka vinsten ytterligare. Det rapporterar branschtidningen Influens.se.
Många företag kämpar med att vara lönsamma. Hur lyckas ni behålla en så god vinstmarginal samtidigt som ni växer så snabbt?
Vi jobbar strategiskt. Tar långsiktiga beslut och har en effektiv organisationsstruktur, säger Ida Warg till Influens.se.
Ida förklarar att en egen e-handel, en ökad distribution och lanseringen av en ny produktkategori är några bidragande faktorer till de ekonomiska framgångarna.
En ny produktkategori, i form av ett online exclusive-koncept, lanserades så sent som i september men har redan slagit företagets förväntningar. Det nya konceptet har fått namnet IW Beauty och pryds av en egen logotyp.
Våra första produkter var två parfymer, och dess parfymprover sålde vi slut inom 30 minuter efter lansering. Full size-parfymerna såldes slut på 2,5 veckor. Så det har gått över alla förväntningar! Vår försäljning gick upp 670 procent mot föregående månad. Vi har inte haft e-handeln i ett år än, så vi kan inte ta ut siffror mot föregående år, säger Ida och fortsätter:
Vid parfymlanseringen hade vi tillverkat flera tusen parfymer, mer exakt än så kan jag tyvärr inte avslöja.
Idén med att ha en avdelning med artiklar som inte säljs någon annanstans grundar sig att företaget vill testa olika produkter på sin målgrupp och se hur de tas emot av kunderna. I det långa loppet siktar man på att den exklusiva e-handelsavdelningen ska stå för cirka 10 procent av det totala sortimentet på Ida Warg Beauty.
Vi vill testa oss på nya produktkategorier som vi vet har varit efterfrågade av våra slutkunder. För att kunna vara flexibla och snabba valde vi att lansera dem enbart online hos oss.
Men även om den egna e-handeln går bra, så ser företaget ett stort värde i att fortsätta jobba med återförsäljare.
Vi vill fortfarande finnas ute i retail och ser det som prestige att finnas ute hos våra återförsäljare. Vi har bland annat en egen yta på Åhléns City som vi är väldigt stolta över. Så vi har inga planer på att enbart sälja online.
Förutom att fortsätta utveckla Ida Warg Beautys sortiment, kommer man nu ta sig an en ny marknad.
Vi finns redan hos de största återförsäljarna i Sverige, och även hos populära skönhetsföretag i både Norge och Finland. Det känns bra och vi är nöjda med det. Men snart kommer vi även att lansera i Tyskland, avslutar Ida Warg.