Priserna för att frakta med båt har skjutit i höjden och sedan en tid tillbaka har det varnats för att situationen kan leda till varubrist i e-handeln. Nu kommer allt fler exempel på hur e-handlare får gå ifrån sina ordinarie fraktmetoder för att få in sina önskade varor. I morse berättade vi till exempel om Partykungen, som flyger in Halloweendräkter från producenten i Asien.
LÄS ÄVEN: Partykungen trotsar fraktkaoset - flyger hem Squid Game-dräkter
Även hos NA-KD har det globala fraktkaoset med containerbrist och höga priser lett till att man tvingats att ta till flygfrakt. För Ehandel berättar NA-KD:s hållbarhetschef Anna Winde att en del av företagets inleveranser skett med flyg.
För NA-KD är det oerhört viktigt att hålla oss till vår noll-tolerans mot flygfrakt, för att därigenom minska våra totala klimatutsläpp. Andelen flyg är direkt kopplad till specifika lanseringar där vi haft ett fast lanseringsdatum att förhålla oss till. För 2021 hade vi egentligen noll-tolerans mot flygfrakt, vilket gör att varje enskild flygning är ett steg åt fel håll. Transporterna stod 2020 för 13 procent av våra klimatutsläpp, och de få flygningar vi gjorde för inleveranser för majoriteten av det.
Anna Winde beskriver den globala logistiksituationen som "unik". Hon menar att den påverkar alla företag som på något sätt är beroende av globala leveranser, oavsett vilken bransch företaget är verksamt inom.
Många lagerhyllor gapar tomma i många butiker. Vi som enskilt företag kan inte påverka den globala transportkrisen utan måste förhålla oss till den, ibland med längre ledtider som konsekvens. Och ibland har vi valt att tumma på vår noll-tolerans mot flygfrakt för att hedra kontraktet med våra samarbetspartners om lansering på ett visst datum, säger hon, och fortsätter:
Pandemin, containerbrist, överfulla hamnar, och en initial blockad i Suezkanalen är alla olika bidragande faktorer till den globala transportkris som är just nu, som också driver upp priserna på frakten.
Vet ni när situationen kan tänkas förbättras för er del?
Vi har gjort om mycket i vår interna planering för att kunna hålla deadlines utan att för den delen öka flygfrakten framgent. Vad gäller den globala shippingkrisen är det omöjligt att säga när den kommer att vara över.