ANNONS

Experterna talar ut om Amazons första år: “Ökar kraftigt”

Lanseringen av Prime ska ge ny fart åt Amazon.se under år två

Amazon äter sig in i den svenska marknadskakan.

ANNONS

På torsdag så har det gått ett år sedan Amazon slog upp portarna till Amazon.se, en helt svensk sida riktad till svenska konsumenter. Inför lanseringen och även efter så pratade Ehandel med en rad marknadsföringsexperter som siade om framtiden för Amazon.se. Flera verkade peka på att Amazon skulle knäcka den svensk marknaden, något vi inte riktigt sett ännu. Men det är inte heller så att Amazon inte gjort ett avtryck, utan snöbollen verkar vara i rullning och sakta men säkert växa i storlek.

Vi kontaktade återigen de digitala marknadsföringsexperterna för att höra vad de har att säga om Amazons första år i Sverige och vad kommande år kan bjuda på. De som svarat är byråerna Pineberry, Pixel, TopDog, TopVisible och WGP. Och även om domedagsklockan kanske inte ringer lika högt som tidigare så är det inte tillfälle att slappna av kring Amazon.se, e-handelsjätten verkar nämligen inte gå att stoppa.

Tidigare i år kom larmet att Amazon redan passerat vår inhemska marknadsplats CDON. Något som förstås satte igång varningsklockorna och CDON var snabba att kommentera vår nyhet med att mätverktyget Visibility Index “bör ses som underlag för utförligare analys”. Faktum är dock att många experter använder detta verktyg, och att Amazon så snabbt passerade CDON var förstås inget som gick någon oberörd förbi.

Nu drygt ett år efter Amazons lansering i Sverige tar flera experter upp denna händelse igen.

I maj såg det ut som att Amazon gick om CDON i organisk synlighet enligt Sixtrix Visibility Index, men det var bara tillfälligt. Därefter har Amazons organiska synlighet utvecklats sämre och deras organiska tillväxt just nu är inte alls lika kraftig som den var tidigare i år, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry.

Charlotte Göransson, Digital Analyst på WGP, kommenterar också:

I slutet av maj skedde en kraftig ökning och för första gången var den organiska synligheten större för Amazon.se än för CDON.se. Precis vid brytpunkten var det många marknadsexperter, inklusive vi på Web Guide Partner, som följde utvecklingen med stort intresse och trodde att detta var starten på ett maktskifte. Tyvärr, för Amazons del, höll den kraftiga uppgången i sig endast i någon vecka innan den dippade neråt samtidigt som CDON gick uppåt igen mot nivåer som de hade innan Amazons lansering i Sverige, säger Charlotte Göransson.

Amazon och CDON i Visibility Index (Graf från WGP)
klicka för större bilder

Samtidigt har vi på Ehandel nyligen kunnat berätta om Amazons omsättning i Sverige som stigit markant sedan lanseringen förra året. Deras avtryck i Sverige ökar alltså uppenbarligen men det sägs just nu främst ske i den så kallade långa svansen (long tail).

Vi på Pixel jobbar endast med det organiska söket i Google, det vill säga det som brukar kallas SEO, och där har vi inte sett Amazon.se på speciellt många intressanta sökord där våra kunder vill synas och konkurrera. Ofta syns Amazon.se idag på long-tail sökord med låg konkurrens, eller på en position längre ned i sökresultaten, säger Henrik Vikström, vd på Pixel, och ger några exempel på sökord som driver trafik åt Amazon.se:

Amazons bästa sökord som driver mest trafik just nu (Lista från Pixel)

Även Michael Wahlgren nämner den långa svansen som ett område där Amazon växer.

Gällande deras organiska synlighet har vi mätt 1 500 stora och viktiga sökord för Amazon sedan de lanserade i Sverige. Här rankar de fortfarande bara topp 3 på 5 av sökorden och topp 10 på drygt 70 av dem. Samtidigt lever Amazon till stor del av den långa svansen av mindre sökningar, och här har de haft en växande synlighet under året, säger Michael Wahlgren.

Christian Rudolf från TopDog, som har flera kunder inom elektronik, rapporterar inte heller om någon apokalyps ännu.

Vi jobbar med kunder i elektroniksegmentet men Amazon är fortfarande hanterbara om du bara gör rätt, exekverar och slutar dutta med SEO. Utöver det, finns det fortfarande stora svarta hål i det svenska indexet att fylla om man kan sin tekniska SEO som e-handlare, säger Christian Rudolf.

Han anser även att Amazon.se troligen inte jobbar speciellt mycket med sin SEO.

Jag tror inte att Amazon specifikt jobbar med sin SEO i Skandinavien. Det de däremot gör, är att vara Amazon. Det finns rätt mycket gratis SEO i att bara vara Amazon. Den bästa SEO som finns är den som är nära kopplad till din produktutveckling och marknadsföring i övrigt. Amazon är ett sådant företag som har lätt för detta, säger Christian Rudolf.

Henrik Vikström instämmer:

Troligtvis jobbar de väldigt lite med SEO, men de får väldigt mycket länkar organiskt, då de är så stora. De kommer ta över mer och mer av det organiska söket i Google på sikt, säger han.

Amazons länktillväxt i Sverige (Graf från Pixel)

Enligt Henrik Vikström kommer Amazon.se i den här takten att passera CDON:s länkprofil om "cirka två år". Magnus Äng på TopVisible berättar samtidigt att trafiken från Google till Amazon.se ökar kraftigt.

Amazons SEO-tillväxt är märkbar och antalet besökare från Google fortsätter att öka kraftigt. I april såg vi besökstal på cirka 700 000 från organiskt sök - nu i oktober börjar det närma sig 1 200 000 besökare på en och samma månad, säger Magnus Äng och fortsätter:

Amazon har nu närmare 80 000 placeringar inom topp 10 vilket ska jämföras med cirka 28 000 i våras, och cirka 2 000 vid årsskiftet. Ser vi på deras utveckling så trendar den fortsatt kraftigt uppåt och det finns inget som talar emot något annat än en fortsatt tillväxt i Googles organiska sökresultat för söktermer med köpintention av produkter.

Har ni eller någon branschkollega ni känner blivit kontaktade av Amazon för att hjälpa dem med deras synlighet online i Sverige?

Nej, vi har ingen dialog med Amazon om deras synlighet i Sverige men det ryktades i vintras om personer som rekryterades till marknadsföringstjänster hos dem, svarar Magnus Äng.

Nej, inte vad vi vet. Jag kan tänka mig att det är ett stort hemlighetsmakeri kring vem som eventuellt hjälper dem med marknadsföring, svarar Michael Wahlgren.

Inga kommentarer, svarar Christian Rudolf.

Flera experter pekar även på de nylanserade tjänsterna Amazon Prime och Amazon Ads. Det är två utrullningar som indikerar att Amazon.se nu går in i en ny fas på den svenska marknaden, menar de.

Lanseringen av Prime och även till viss del Amazon Ads visar att Amazon.se lägger i en ny växel, säger Michael Wahlgren.

Amazon Ads blir samtidigt ett nytt område för flera av experterna att jobba med.

Med Amazon Ads får vi nu ett effektivare sätt att nå ut till besökarna på Amazon genom själva annonseringen. Men även Amazons SEO påverkas också av annonseringen eftersom de är synkade, till skillnad från hur det fungerar på Google där det inte finns direkta kopplingar mellan SEO och Ads, säger Magnus Äng, som också tror att svenska e-handlare nu kommer att bli mer intresserade av Amazon.se på grund av Ads.

Vad tror ni kommer att hända år två för Amazon.se?

Jag tror inte min ursprungliga analys har ändrat sig. De kommer dominera sökresultaten för produkter, varumärken och olika typer av titlar i Google. Om det tar mer än än två år kan jag känna en viss osäkerhet kring men det kommer hända, säger Christian Rudolf.

Magnus Äng är inne på att konkurrensen nu kommer att hårdna för svenska e-handlare om olika topplaceringar.

Fler svenskar kommer att handla på Amazon, vi ser ingen annan trend just nu. Amazon kommer att dominera på många topp tre placeringar vid produktsök på Google, vilket kommer att skapa en hård konkurrenssituation på inom e-handel. Med ett ökat intresse från svenska e-handlare och med Prime, så kommer de att bli ännu mer attraktiva i framtiden. Ett ökat intresse från privatpersoner att handla på Amazon kommer också att locka internationella aktörer att söka sig hit, vilket accelererar konkurrensen ytterligare, säger Magnus Äng.

Henrik Vikström gör återigen jämförelser med vår inhemska marknadsplatsaktör där han använder data hämtad från verktyget Ahrefs, som ska vara en uppskattning av deras trafik baserat på deras positioner i Google.

De kommer öka sin organiska synlighet i Google mycket. Räknar man ihop trafiken från Amazons 50 000 bästa sökord de syns på så har de just nu cirka 353 000 besökare per månad organiskt, om man räknar bort alla sökningar på "amazon". Jämför man detta med till exempel CDON så har de 764 000 besökare per månad organiskt från Google, om man räknar bort alla sökningar på "cdon", säger Henrik Vikström.

Precis som Magnus Äng tror även Henrik att topplaceringarna snart kan få en utmanare i Amazon.se.

Jag tror att om två år så kommer Amazon.se snarare ligga på 1-3 miljoner besökare organiskt från Google, och då kommer de säkert även ha tagit förstaplatser på många viktiga och konkurrensutsatta sökord i Google, säger Henrik Vikström.

Charlotte Göransson ser fram emot att följa marknadsplatsernas utveckling.

Konkurrenternas kamp kommer fortsatt att vara intressant att följa. CDON upprätthåller en stor organisk synlighet. Men under hösten har de visat en mindre nedåtgående trend, samtidigt som Amazon sakta börjat sin klättring uppåt igen. Detta gör att den amerikanska utmanaren numera ligger på nivåer som är något högre än vad de hade innan deras stora peak i slutet av maj och att deras trend som helhet går uppåt, säger Charlotte Göransson.

De flesta verkar dock vara inne på att Amazon.se inte krossar den svenska marknaden utan snarare sakta äter sig in i kakan Sverige. Och det verkar inte vara något som kan stoppa utvecklingen. Det som gör intåget sansat kan vara att vi har en stabil e-handelsmarknad som inte går att överrumpla på något drastiskt vis.

Vi förväntar oss inte någon explosionsartad utveckling för Amazon.se under år två. Med tanke på att Sverige är en mogen e-handelsmarknad handlar det snarare om att Amazon stegvis växer sig starkare för varje år som går, säger Michael Wahlgren.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se