ANNONS

Amazon news, Johanna bjuder in & nyfiken på Emma Garrote?

ANNONS

Svensk Dagligvaruhandel: Dagligvaruindex släpptes igår och visar en ganska rejäl uppgång för e-handel med upphämtning i butik i september jmf med juli och augusti. Svårtolkat kvartal men det lutar starkt mot att upphämtning i butik även fortsättningsvis kommer att vara mer populärt än hemleverans med matkassar.

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/fokusomraden/dagligvaruindex/

Ehandel.se: Konkurrensen hårdnar på hemleveransmarknaden när Instabox går all in även där.

https://www.ehandel.se/instabox-rullar-ut-hemleveranser-i-landet-ett-stort-steg

Breakit: Spotify❤️Shopify. De har varit på det tidigare men inte lyckats kanske det går bättre nu när de ska samarbeta med ett e-handelsproffs som Shopify.

https://www.breakit.se/artikel/30590/spotify-vill-bli-e-handlare-inleder-samarbete-med-shopify

Igår länkade jag till senaste avsnittet av Ehandelstrender med Partykungen och BGA (Jag uppmanar er att lyssna) och idag har Breakit en artikel med Partykungens grundare Joel Svensson som börjar bli rejält hållbarhetsmedveten.

"Rusande fraktpriser och klimatpåverkan får grundaren själv att fundera på hur hållbart det är att skeppa engångsprylar från Asien".

https://www.breakit.se/artikel/30597/galen-efterfragan-far-partykungen-att-flyga-in-squid-game-drakter

Market.se bakom betalvägg: Intressant studie av marknadsplatsernas betydelse i köpresan.

Undersökningsföretaget Xtreme Insight har i snart ett år följt konsumenternas köpresor i 18 olika kategorier – med fokus på marknadsplatsernas del i affären. 

De marknadsplatser som följs i Xtreme Insights tracking är Amazon, Alibaba, Cdon, Zalando, Blocket och Tradera. Utvecklingen kan följas i olika åldersgrupper, kön och storstadsområden.

https://www.market.se/alla-nyheter/kartlaggning/unik-studie-sa-kopplar-zalando-greppet-om-modekunderna-kan-vara-superlaskigt-som-kedja/

The Verge: Kanske slutet för företag som lever på att erbjuda mjukvaror som visar vad som trendar på Amazon när Amazon själva erbjuder den tjänsten ex JungleScout.com.

https://www.theverge.com/2021/10/20/22736658/amazon-product-opportunity-explorer-tool-sellers-amazon-basics-data

Ni kan också läsa mer här.

CNBC: NYC ät testbänken för ultrasnabba leveranser. Jag hoppas på att kunna studera det här närmare när jag är på plats på NRF i Januari.

https://www.cnbc.com/2021/10/21/gopuff-gorillas-and-others-flood-new-york-with-instant-delivery-options.html?__source=sharebar|twitter&par=sharebar

Mer från CNBC: PayPal nära köp av Pinterest.

https://www.cnbc.com/2021/10/20/pinterest-shares-soar-following-report-paypal-may-buy-it.html

Så här tycker Forester analytikern Sucharita Kodali om detta. Vad tycker ni?

RetailTouchPoint: Kan vara värt en lyssning.

https://retailtouchpoints.com/podcasts/how-your-loyalty-program-can-unlock-first--and-zero-party-data

Influens.se:s chefredaktör Johanna Allhorn bjuder in till digitalt event nästa fredag. Borde intressera de flesta att anmäla sig till då Influencer marketing tar en större och större del av marknadsföringsbudgeten.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6856566102693163008/

Svensk Digital handel: Den 28.e går D-Congress av stapeln i Göteborg och biljetterna har gått som smör i solsken. För er som inte kan vara med fysiskt finns möjlighet att delta digitalt

Ni som antingen är där fysiskt eller deltar digitalt missa för allt i världen inte mitt och Peters samtal med Emma Garrote från Gina Tricot. Emma kunde senast ses i Ekonomibyråns senaste program klädskam.

Arne Andersson
arne@ehandel.se