Ehandel.se: Foodora har förstått att handeln mellan privatpersoner redan nu är stor men som jag tror kommer att explodera framöver i takt med att hållbarhetsmedvetandet ökar och därmed second-hand handeln.
https://www.ehandel.se/foodora-vill-hala-in-fler-foretag-oppnar-upp-budflottan
Market.se: Igår var jag på mitt första stora live event sedan januari 2020, nämligen Retail Arena och hade förmånen att få lyssna på Cerveras VD Peter Rimbäck som berättade om deras fantastiska resa.
Citat från artikeln:
"På 18 månader har e-handeln ökat från 100 miljoner kronor till 600 miljoner. Parallellt med detta har köpen ökat i fysisk butik".
Vi identifierade fem ronder som vi måste vinna. Dessa var kategori, varumärke, tillgång, synlighet och ett valbart pris.
Retailomania: Magnus Ohlsson senaste analys är en bra fortsättning att läsa efter att ha läst Cerveraartikeln.
https://www.retailomania.se/butiken-ar-dod-lange-leve-butiken/
Klarna: Ny rapport visar rekordtidig start på julhandeln och det ligger i linje om vad även jag tror. Många är oroliga för leveransförseningar och att varor kommer att ta slut på på grund av kaoset i den globala försörjningskedjan.
Jag vill påminna om att ha extra koll på metoden för olika undersökningar, ofta är det inte så synligt. Så här föredömligt synliggör Klarna detta.
Svensk Handel kom också ut med sin Ehandelsindikator häromdagen och viktigt att notera att undersökningen visar "en skattning" av vad den svenska allmänheten uppger att de handlat för.
"Omsättningen som räknas fram inom ramen för denna undersökning är en skattning av e-handelsomsättningen utifrån de uppgifter som den svenska allmänheten anger i undersökningen. Detta är inte samma sak som totalräknad försäljningsstatistik och bör därför tolkas med sedvanlig försiktighet, eftersom en viss underskattning eller överskattning i kategoriomsättningen i respondentsvaren kan förekomma. Respondenterna kan också tänkas uppfatta de angivna varukategorierna lite olika, varför osäkerheten på varukategorinivå är något större än för skattningen av total e-handelsomsättning".
E-barometerns metod: Resultatet som visas upp i E-barometern är inte en skattning utan baseras på siffror från detaljahandelsföretagen.
E-barometern Q2 2021 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i augusti 2021. Totalt deltog 278 företag i mätningen. Företagsmätningen genomfördes 3 augusti– 31 augusti 2021.
Stort grattis till Emma Hernell som tar över efter Jonas Arnberg som VD för HUI.🎁💐
https://www.dagenshandel.se/article/view/814923/hon_blir_vd_for_hui
Dagens Logistik: En riktigt kul nyhet. "För att optimera logistiken krävs transparens mellan olika aktörer i logistikkedjan".
"Med Logistikdatalabbet etableras en neutral arena för att utforska datadriven innovation inom transport- och logistiksektorn för att ta tillvara på möjligheterna som digitaliseringen och tillgängliggörandet av data ger".
https://dagenslogistik.se/nytt-logistikdatalabb-ska-optimera-logistiken/
Ehandelstrender: När jag tänkte länka till Ehandelstrender eTalk i samarbete med Postnord som släpptes i måndags märktes det att en tre dagar gammal nyhet inte längre är ny 😀 Urban släppte idag ett avsnitt med två av mina främsta e-handelsfavoriter. (Men när ni lyssnat på det så missa inte avsnittet med Ingrids Anders Ekman som diskuterar fraktcheckoutens betydelse med Urban och Peter).