Som Ehandel rapporterade på tisdagen så har Rizzo det fortsatt kämpigt. Modekedjan befinner sig alltjämnt i rekonstruktion – som nyligen förlängdes. Och det nysläppta bokslutet för det brutna räkenskapsåret, 2020/2021, är en ganska dyster läsning.
LÄS ÄVEN: Dyster rapport från modekedjan – ”pandemin tog stryptag på oss”
Pandemin har slagit hårt mot kedjan som bland annat har resväskor i sitt huvudsortiment. För Ehandel berättar Rizzo-koncernens vd Lars Fins om utmaningarna.
Olika verksamheter har ju haft olika utmaningar under pandemin, något vi knappt visste vad det var för ett par år sedan. Vi har varit på samma planhalva som flyg- och hotellbranschen. En tredjedel av vår försäljning är reseprodukter och en tredjedel är skor, säger Lars Fins till Ehandel och tillägger:
Men när fester, kalas, konferenser, event och bröllop har ställts in, har exempelvis inte skoinköp varit prioriterade. Det gäller också inköp av handväskor och andra accessoarer. Alla våra produkter har varit direkt påverkade av pandemin.
Hade ni kunnat göra någonting annorlunda?
När jag kom in den 1 juni 2020 så var bolaget redan i rekonstruktion sedan i november 2019. Och att i det läget samtidigt åka på en pandemi där alla dina produkter knappt efterfrågas, gör det väldigt tufft. Jag kan inte se att det hade gått att göra på ett annat sätt. Det är snarare ett mindre mirakel att vi klarat oss så här långt.
Varför tog du vd-uppdraget?
Jag har jobbat med "turn arounds" tidigare och är road av att ta mig an utmaningar där jag samtidigt ser goda förutsättningar att skapa lönsamhet, vilket jag fortsatt gör då det gäller Rizzo.
Samtidigt har förlusten i det senaste räkenskapsåret minskat med cirka 37 miljoner kronor till -101 miljoner. Enligt Lars Fins beror det på att koncernen har lyckats sänka omkostnaderna med över 100 miljoner på årsbasis.
Det är vad du kan tvingas göras under en sådan här period. Det är det som har varit ett nödvändigt fokus. Sedan har vi ägare som har tålamod och som också hjälpt oss med kapitaltillskott. Det är omöjligt att driva bolaget lönsamt med det stora omsättningstappet vi sett.
Koncernen har bland annat tagit bort ett tiotal butiker senaste två åren – och även dragit ned på antalet anställda i butik.
Hur ska ni vända skutan mot svarta siffror?
Det är inga magiska formler, utan det handlar om att återfå trafiken och kunderna i butikerna. Vi har nu en kostnadsmassa som numera är anpassad till våra butiker och för ökad försäljning. Så då kommer lönsamheten ganska snabbt tillbaka, med tanke på att vi tagit bort så mycket kostnader.
Sedan restriktionerna började lätta går försäljningen i rätt riktning, enligt Lars Fins. Men utmaningar kopplade till att koncernen fortsatt är i rekonstruktion kvarstår förstås.
En rekonstruktion medför att man inte kan inte köpa varor på kredit. Och den som försökt bygga upp varulager utan krediter, vet att det är tufft. Man måste betala sina uppköp "cash upfront”. Det går inte att köpa på sig varor i den utsträckningen som man skulle vilja göra.
I normalfallet så säljer exempelvis en modekedja inköpta varor, för att sedan inom 30 dagar betala tillbaka dem. Men under en rekonstruktion är det inte tillåtet. Det går därmed långsamt att bygga upp sitt sortiment och sina erbjudanden.
Kan Rizzo drabbas av varubrist?
Ja, på vissa områden så kan det ju bli det, för att det inte går att fylla på sortimentet i den takt som vi önskar. Vi har naturligtvis dessutom också begränsat med pengar när vi inte får ta krediter. Så vi får välja våra varuinköp noga och kan inte chansa. Vi tar in mycket ”basic”-varor som vi snabbt kan sälja av. Men det gör också att vi inte kan förnya oss.
Vad fokuserar ni på?
Främst på ”travel”-segmentet, eftersom folk börjat resa nu igen. Vi fokuserar på det område som vi normalt sett att vi är störst på. Men vi behöver ta oss ur rekonstruktionen för att bli framgångsrika. Samtidigt har vi ett ganska friskt och bra butiksnät. Vi behöver säkert stänga någon butik till. Men vi vill också öppna någon. Och senaste året har vi bara stängt ett par butiker.
När det kommer till Rizzos e-handel så försöker koncernen förfina och utveckla sin e-handelsplattform. Men man har också sedan i somras inlett ett samarbete med marknadsplatsen Zalando – och blivit en del av Zalandos "connective retail"-koncept. Enligt Lars Fins är det ett bra sätt att koppla samman Rizzos fysiska butiker med en digital värld.
Hur har försäljningen utvecklats på Zalando?
Vi ser en positiv utveckling, men jag kan inte uppge några tal, eftersom vi är ett börsbolag. Men Zalando ger oss fin exponering och trafik som är mycket större än vad vi själva kan åstadkomma.
Marknadsplatser är en växande trend – och Lars Fins ser att den är tilltagande. Det kommer att bli allt vanligare med blandformer, där man som e-handlare både säljer sina produkter från egen sajt – och via en plattform, för att öka exponeringen, till relativt låga kostnader.
Du kommer alltid vilja sälja dina egna produkter i din egen kanal. Men så vill du givetvis även få ut dina egna produkter i andras kanaler där trafiken är större. Det där kommer nog vävas ihop allt mer, för konsumenten struntar ofta i varifrån varan kommer ifrån, bara man får det man vill ha.
Tror du att e-handelsmarknaden konsolideras framöver?
Ja, det är jag helt övertygad om. Det finns allt för många olönsamma e-handlare idag. Precis som butiker har fått kliva in i varuhus och gallerior, så kommer e-handlare behöva konsolideras och kliva in på marknadsplatser – för att bli del av något större och därigenom överleva. Den utvecklingen är ju redan ganska påtaglig.
Det finns samtidigt de som lyckas bygga framgång kring en riktigt nischad produkt. Lars Fins tar dammsugarpåsar.se som exempel. Men de som erbjuder sådant som också andra erbjuder får svårare att klara sig med bara en egen webbshop, tror han. De kommer att behöva kliva in på en marknadsplats.
Vad är Rizzos usp?
Vi är riktigt duktiga på väskor och handskar. Men också skor. Men skomarknaden är otroligt tuff. För att lyckas där måste det till nya koncept. Och vi hoppas genomföra ett skokoncept som är stort, nytt och spännande. Men jag kan inte säga något om det just nu.