Lyko förvärvar Inzo, inklusive Inzos skönhetsvarumärke Waterclouds, enligt ett pressmeddelande. Inzo tillverkar skönhetsprodukter inom hår-, skägg- och hudvård samt styling.
Inzo är ett utmärkt komplement till våra tidigare förvärv, där vi ser tydliga synergier med Grazette och Pusher. Bolaget adderar kunskap och stärker vår flexibilitet i hela värdekedjan från utveckling och tillverkning till marknadsföring och försäljning. Premiumvarumärket Waterclouds kompletterar vår egen varumärkesportfölj väl, vilken fungerar marginalförstärkande och är en viktig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa, kommenterar Lykos vd Rickard Lyko.
Tillför kompetens
Prislappen på Inzo uppgår till 18 miljoner kronor. Alla tidigare delägare ska dock fortsätta att arbeta vidare i bolaget, framgår det. Inzo grundades 1996 och har i dag 15 anställda och en egen tillverkning i en fabrik i Tyresö, utanför Stockholm.
Lyko kommer att tillföra digital kompetens och en stor distributionskraft vilket vi tror blir avgörande för att ta Inzo och Waterclouds till nästa nivå. Vi hoppas kunna bidra på produktsidan där Inzo alltid har haft som mål att vara frisörernas bästa partner och utifrån deras höga krav vi har utvecklat varumärket Waterclouds, kommenterar Inzos vd Niclas Bratt.
LÄS ÄVEN: Helgspecial: Bakom kulisserna hos Lyko – från pilsnerkorv till Europa