Svensk Handels Handelsbarometer för oktober visar att handlare i både fysiska butiker och inom e-handeln ser ljust på de kommande månaderna – som inkluderar handelshöjdpunkterna black friday och julhandeln. Detta trots den tilltagande fraktkrisen i världen.
Efter en smärtsam pandemi som tömt besparingarna för många handlare är det nu helt avgörande att det blir en stark julhandel, kommenterar Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Modehandeln tjänar pengar igen – men fraktkris hotar julhandeln
Den så kallade framtidsindikatorn för butiker sjönk samtidigt för oktober med 1,5 enheter till 104,9, jämfört med september. Samtidigt ligger oktobersiffrorna högre än i motsvarande månad i fjol.
Bland e-handlarna steg framtidstron till 113 i indexet. Den är en ökning med 6,1 enheter från september.
E-handeln gick oerhört starkt under pandemin och tillväxten har fortsatt. När vi nu återgår till mer av ett normalläge frågar sig alla hur konsumtionsmönstren kommer att ta form. Det råder inga tvivel om att e-handlarna tror på fortsatt stark försäljning, kommenterar Karin Johansson.
LÄS ÄVEN: Fraktkrisen ångar på: Så rustar e-handlarna för black friday