SERIE: UGC-kreatörerna
Sandra Cesarino lägger 160 timmar i månaden på UGC.
UGC, user generated content, har seglat upp som en snabbt växande marknadsföringstrend, som fått en extra skjuts av Tiktok. Influens har tidigare kunnat rapportera om den kritik som UGC mött i USA och om hur trenden nu har fått fäste i Sverige, med flera utbildningar som resultat.
I en serie artiklar försöker redaktionen på Influens belysa flera olika sidor av branschen och prata med de som är mitt i den. En av dem är kreatören Sandra Cesarino, känd som "UGC-Sandra", som blev tipsad om UGC av en vän.
Jag har alltid varit intresserad av att få vara kreativ och att få skapa. Så det hela började med att jag startade ett konto med min hund. Det var här jag för första gången kom i kontakt med UGC, en vän till mig tipsade mig om att jag bör börja via denna kanal. Sedan vidgade jag mina vyer och började kontakta andra företag utanför hundvärlden och på den vägen är det.
Sandra Cesarino om kritiken
När Influens frågar vad hon tänker om den kritik som lyfts i framför allt USA, efter att UGC slagit igenom på amerikanska Tiktok, svarar hon:
Jag kan bara svara utifrån mitt egna perspektiv. UGC är verkligen inte någon form av MLM (multi level marketing, reds. anm.), det är en ny form av marknadsföringsstrategi för företag. Som en UGC-kreatör så är du ditt egna personliga varumärke och arbetar oftast ensam.
Samtidigt säger hon att hon också har märkt av ett visst språkbruk och retorik när UGC presenteras, särskilt bland utländska kreatörer.
Jag kan själv också tycka att det pratas om snabba pengar men då framförallt bland de utländska kreatörerna. Du måste arbeta för det, svårare än så är det inte.
Lägger 160 timmar i månaden på UGC
På Tiktok visar Sandra Cesarino ofta upp hur livet som UGC-kreatör kan se ut och hon är också transparent med vilka summor hon tjänar, både på uppdrag och sina egna kurser. Än så länge har hon även ett annat jobb men målet är att jobba enbart med UGC.
På mina sociala kanaler tar jag ofta upp att det tar tid att bygga sin UGC-business. Är man inte intresserad av marknadsföring och att få vara kreativ - nej då kanske inte det här yrket är för dig.
Enligt henne själv lägger hon redan omkring 160 timmar i månaden på sitt UGC-företag. Att det krävs mycket tid och arbete är något som UGC-kreatörer fått kritik för att dölja, men det är något Sandra Cesarino alltid är noga med att påpeka.
Yrket innebär mycket jobb och mycket planering och det är jag noga med att presentera på mina sociala medier. Vägen dit är varken solklar eller spikrak det kommer att vara många nej från företag, det viktigaste är att inte ge upp.
"Finns inget som heter snabba pengar"
Hur lätt det är att börja arbeta som UGC-kreatör beror mycket på din bakgrund, tror Sandra Cesarino. Att ha erfarenhet av marknadsföring och innehållsskapande sedan tidigare gör troligen resan kortare än för den som inte har någon erfarenhet alls.
Frågan man måste ställa sig själv är, hur mycket tid och energi vill jag lägga på det? Man måste också fråga sig själv hur mycket vill jag det, är det bara för snabba pengar? Om svaret är ja, så kan jag med all säkerhet säga att det finns inget som heter snabba pengar i den här branschen.
Börja med att följa andra
Sandra Cesarino är en av de kreatörer som också börjat dela med sig av tips till andra som vill bli UGC-kreatörer. På hennes Tiktok finns även en länk till hennes digitala kurser för den som vill lära sig mer eller vill bli coachad av kreatören själv. Kurserna kostar omkring 600 kronor och ett coaching-tillfälle kostar närmare 1500 kronor.
Hon är inte den enda kreatören som säljer kurser. Sociala medier har den senaste tiden fått se en flodvåg av kurser från kreatörer som vill lära andra om UGC. För den som är precis i startgroparna och inte redo att öppna plånboken för en digital kurs finns det gott om information och inspiration att hämta på sociala medier. Sandra Cesarino säger att en bra början är att börja följa andra kreatörer för tips och råd.
Jag skulle säga att man ska följa en till två personer som inspirerar dig inom branschen och därefter följa deras råd och tips. Här väljer man förslagsvis någon som man tycker går i linje med ens egna tankar, kreativitet och värderingar - någon man känner sig likasinnad med helt enkelt. Sen är det klart att dessa måste ju på något vis också visa upp någon form av resultat också.