Den grundläggande affärsidén har varit densamma sedan bolaget grundades i Göteborg 2009. Teknikproffset är och ska vara marknadsledande i sitt segment när det gäller utbud, kundservice och inte minst priser. Sortimentet idag utgörs av tillbehör till datorer, mobiltelefoner, gaming, foto, bilar och annan hemelektronik.
Peter Olsson rekryterades som E-commerce Manager för fyra år sedan. Uppdraget var tydligt – att få fart på tillväxten.
Bolaget omsatte lite drygt 20 miljoner kronor då och utvecklingen hade stagnerat lite. Jag såg dock en enorm potential och tillsammans med ägarna Simon Wahlgren och Per Bengtsson satte vi upp en plan för hur vi skulle gå vidare.
Snabbt började saker och ting hända. Nu har omsättningen ökat med 50 procent eller mer under flera år och den ambitionen finns kvar även i dag när man passerat 100-miljonersstrecket.
– Ja, vi var lyckosamma i vårt arbete. 2020 ökade omsättningen till 150 miljoner och nästkommande bokslut kommer landa på över 200 miljoner kronor, säger Peter Olsson.
Den snabba tillväxten innebar att nya utmaningar dök upp. Logistiken blev mer komplicerad och den tidigare e-handelslösningen skapade i sig begränsningar.
– Vi växte ur vårt system helt enkelt. Vi insåg därför att vi behövde hitta en e-handelsplattform som levde upp till våra behov här och nu såväl som i framtiden.
Att det till slut blev Askås och inte någon annan leverantör hade flera skäl. Såväl tekniska, funktionsmässiga och rent personliga. I slutändan stod valet mellan en Open source-lösning och Askås highend-paktering Enterprise.
Vi hade höga krav på funktionalitet som är anpassad just efter oss och många leverantörer har gett svaret att det inte går att lösa. Askås har kunnat utveckla det vi efterfrågat och det var avgörande. På ett sätt levererar Askås en färdig box men inställningen och bemötandet är verkligen inte fyrkantigt, säger Peter Olsson.
Jonas Askås, VD och grundare av Askås menar att den lösningsorienterade grundinställningen har varit en mycket starkt bidragande faktor till Askås framgångar ända sedan starten.
– På Askås har vi alltid haft en stark passion för problemlösning, optimering och utveckling. Vi gillar att utveckla och utvecklas tillsammans med våra kunder, det sitter i vårt DNA helt enkelt.
Att Teknikproffset nu blivit kund är ytterligare en bekräftelse på att de produkter och tjänster som Askås erbjuder och levererar attraherar dagens e-handlare.
Teknikproffset är den perfekta partnern med både behov av en stark e-handelsplattform och ett samarbete där vi kan stödja den fortsatta tillväxten. Vi ska göra allt för att skapa förutsättningar som ger dem möjligheter att uppnå sina mål, säger Jonas Askås.