Dagens Industri (bakom betalvägg): Idag måste ni försöka få tag på tidningen. Många bra artiklar om e-handel.
Bland annat
Intervju med Åhlens VD Annica Hagen. Annica har uppgiften att göra Åhlens lönsamt igen och samtidigt är inte några fler stängningar av Åhlensvaruhus aktuella, men där tror jag hon inte är riktigt sanningsenlig. All tillväxt i Åhlens huvudkategorier ligger i de de digitala kanalerna och det kommer att drabba några till varuhus tror jag.
Däremot tror jag på ledargarnityret i form av ny logistikchef, ny affärsområdeschef och ny marknadschef; alla kvinnor. Deras nya automatiserade logistikcenter i Rosersberg kommer också att bidra till Annicas målsättning att vända till lönsamhet har god chans att lyckas, men på bekostnad av några till varuhus.
Ikeas försäljning återhämtad. Saxat från artikeln:
"Även i Sverige har nätförsäljningen ökat kraftigt det senaste året, från cirka 12 procent av den totala försäljningen föregående räkenskapsår till 20 procent det senaste året.
Varken hon eller de två koncerncheferna oroas dock av att försäljningen i de fysiska varuhusen minskar, utan säger att när länder har öppnat upp igen har kunderna i hög grad kommit tillbaka dit – samtidigt som nätförsäljningen har fortsatt ligga högt.
”Den här omställningen hade kommit förr eller senare ändå, men det hade kanske tagit fyra fem år att komma dit där vi är i dag. Nu ser jag att vi ligger på en nivå där vi kommer att ligga framöver”, säger Lena Herder.
Min kommentar blir liknande som med Åhlens. Jag tror visst att Lena Herder oroas sig för minskning av försäljning i de fysiska varuhusen. Nedan är fakta från E-barometerns årsrapport 2020 och visar tydligt på att tillväxt i alla kategorier förutom dagligvaror ligger i de digital kanalerna.
Ja jag vet att det var pandemi 2020, men det är väl ingen som är så naiv att man tror att vårt beteende blir lika som före pandemin? HM:s nedstängning av sin butik på Hamngatan är ett tydligt exempel på ovanstående. En del jag pratat med är rentav chockade över beskedet men det är den bistra sanningen och retailkedjorna måste med full kraft inse vart handeln är på väg.
Retail Dive: Men med ovan sagt så uttrycker sig retailgurun Doug Stephens så här:
"Long seen as the end of the marketing funnel, the store of the future is now the beginning of the funnel and possibly the most powerful media channel a brand can deploy.”
"Physical stores are increasingly being recognized as a powerful, manageable and most importantly, measurable means of galvanizing relationships with new customers.
Ehandel.se: Konkurrensen hårdnar på fraktmarknaden vilket i slutändan kommer att hela e-handeln och göra att konsumenten får uppleva en ännu mer friktionsfri kund och köpresa. Alla logistikföretag måste arbeta för full maskin med sin affärsutveckling för att hänga med nu.
SCE: Framtida kompetenskrav på framgångsrik omnikanallogistik; fem personas. Säger sig själv att det här är obligatorisk läsning för alla som tänker sig sälja i flera kanaler och som därmed ställer höga krav på en bra logistik.
Dagens logistik: Postnord storsatsar i Ljungby.
"Vi har främst e-handelskunder här, och det nya lagret kommer framförallt försörja e-handeln. Vi satte upp målet att säkra den här investeringen förra sommaren och vi har lyckats".
Ska bli intressant att se vilka e-handlare som landar sitt lager här.
Breakit: Storyn bakom Returnado är intressant och jag kan konstatera att det är hisnande värderingar av företag med kopplingar till logistik.
Handelsrådet: Vill ni ha djupare kunskap om returer?. Här kan ni titta på Handelsrådets andra "Trendspaning logistik" den här gången med fokus på returer.