ANNONS

E-handlaren i stort projekt med Coca Cola i Sverige: "Fantastiskt"

Anders Hedman, COO, Isa Galvañ, CMO, Jonas Furusten, Sales Director och medgrundare, Pär Philipson, vd och medgrundare

Vann upphandlingen i hård konkurrens.

ANNONS

Svenska Glacial, som tillverkar och säljer termoflaskor, har landat ett unikt samarbete med Coca Cola Europacific Partners.

Dryckestitanen lanserar ett nytt koncept hos Reitan, som äger Pressbyrån och 7-Eleven, där konsumenterna ska kunna köpa deras drycker genom att fylla på köpta eller medhavda dryckesbehållare. Det är här Glacial kommer in i bilden. Deras dryckesbehållare kommer nämligen att kunna köpas i de här stationerna. Och piloten rullas nu ut i PBX-butiken i Stockholm.

Vi har sedan vi drog igång företaget haft som syfte att vara där vi kan göra störst förändring. Så när vi fick ett samarbete med världens största varumärke så gör det förstås väldigt mycket. Vi skulle kunna sälja våra produkter på valfri kafékedja, men det är nog inte där vi gör störst skillnad, säger Pär Philipson, medgrundare på Glacial, till Ehandel.

Men att få uppdraget var inte det lättaste. Glacial fick genomgå ett stort antal tester för att garantera att deras produkter och tillverkningsprocesser var hållbara nog.

Coca Cola tog kontakt med oss och vi har konkurrerat med flera större bolag  - och lyckades vinna Det här är ett projekt vi har hållit på med en lång tid nu, så att äntligen få lansera det känns fantastiskt kul, säger Pär Philipson.

Hur lång tid har det varit i görningen?

Det tar ungefär ett år att utveckla ett sånt här koncept, men vi fick tre månader på oss. Vi började diskutera nu i mars och i somras blev det något på riktigt. Så vi har haft blåslampan i häcken på oss och fick grejerna i går.

Vad blir priset på en sån här behållare för konsumenten?

Coca Cola i Sverige går in och tar en stor del av kostnaderna. Ordinarie pris är 299 kronor för en sådan här behållare, men kommer att ligga på 100 kronor med dryck. Och sen kan man använda den om och om igen och fylla på den. Det är hela grejen, att sälja dryckerna paketeringsfritt. Titta på hur mjölkbilarna fungerade på 50-talet. Det är lite dit vi vill komma.

"MÃ¥ste ha en infrastruktur"

Så här ser dryckesautomaten, med Glacials behållare, ut

Att synas tillsammans med Coca Cola är ett stort uppsving vad gäller synligheten för Glacial, som hittills sålt sina produkter via återförsäljare och egen e-handel. Och partnersamarbeten kan bli en viktig del för att få maximal spridning på produkterna.

Hela vår affärsmodell bygger ju på att vi vill få till en beteendeförändring, där man inte köper engångsförpackningar. Men för att få till den här beteendeförändringen måste vi också ha en infrastruktur, som fungerar bra för konsumenterna. Då kommer vi också att kunna sälja mer, Pär Philipson.

För Coca Cola Europacific Partners är satsningen ett led i ett större hållbarhetsinitiativ. En satsning som man menar skulle kunna kallas "dryckesbranschens svar på återbruk".

Våra förpackningar står för en majoritet av våra utsläpp. Vi behöver därför hitta innovativa lösningar för att konsumenterna ska kunna fortsätta njuta av våra drycker med samma goda kvalitet och smak, samtidigt som vi minskar mängden förpackningar. Vi ser stora möjligheter med påfyllningsbara lösningar och är väldigt glada att kunna testa vårt nya koncept tillsammans med Glacial på PBX, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Flasksuccén slog 25 miljoner – nu expanderar de globalt

Nils Lund
nils@ehandel.se