För snart tre år sedan flyttade Hilfa, tidigare LB-plast, sin verksamhet till småländska Hillerstorp och i samband med det ökade intresset från den internationella marknaden. Det var i samband med flytten som namnbytet gick igenom. LB-plast var inte gångbart internationellt medan Hilfa är ett varumärke som dels kan härledas till det stora sortimentet företaget saluför, dels ett namn som passar betydligt bättre internationellt menar Per-Johan Hildingsson, vd på Hilfa.
Hilfa kom först i kontakt med Litium genom Toxic, en av Litiums Premium Solution Partners som implementerat plattformen på Hilfas moderbolag, Swede-Wheel. Per-Johan berättar att de faktiskt i första skedet hade planer på en konkurrent till Litium med då de jämförde utfallet för Swede-Wheel såg enorma skillnader i den faktiska kostnaden för de två plattformarna. ”Litium ligger på en dyrare startkostnad än flera konkurrenter men är i längden så mycket bättre. När vi kalkylerat på kostnaden framgent ser vi tydligt att det trots Litiums överlägsna funktionalitet blir billigare på sikt än den andra plattformen vi tittade på” påpekar Per-Johan.
Att tänka på innehållet i vad som skall handlas upp och hur det kan påverka TCO:n, total cost of ownership, på sikt har varit en nyckel för Hilfa att hitta rätt plattform. Per-Johan påtalar att de lärt sig mycket av Swede-Wheel vad de behövde tänka på vid upphandlingen.
För Hilfa behöver det finnas tydlig specifikation, filtrering och funktion för funktionellt bildsök. Eftersom Hilfa har över 7000 SKU:s i sitt sortiment behöver det vara enkelt för kunden att hitta vad de söker.
Hilfas nya webb som är baserad på Litiums hela svit med Commerce, PIM och CMS erbjuder exempelvis kunderna möjlighet att söka och filtrera på en specifik produkt eller produktegenskap. Nästa steg innebär en köpfunktion direkt på sajten samt kundinloggning där kunderna kan hålla koll på tidigare köp och få full support från sök till köp.
”Den nya webben är vårt allra viktigaste arbetsverktyg och den ger oss en helt annan dignitet internationellt än vad vi hade tidigare. Det finns en förväntan från marknaden att vi ska kunna visa upp, informera och sälja våra produkter direkt från vår sajt – och nu kan vi det” avslutar Per-Johan.
Oscar Salomonsson, Business Developer på Toxic beskriver samarbetet enligt följande;
”Toxic är mycket stolta över samarbetet med Swede-Wheel och Hilfa. Den gemensamma lösningen kommer skapa både lönsamhet och en sömlös webblösning för de båda bolagen. Nästa steg i deras expansion är att växa ut i Europa och att skapa sig ett namn även där. Med Litium som grundplatta finns alla möjligheter till expansion på nya marknader vilket känns väldigt roligt och spännande.”