"Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag".
Så lät det från mediejättarna Bonnier och Schibsted, när de i mars i år gick ut och berättade om sitt nya och gemensamma fraktbolag SweShip. Ambitionen var att ta en del av e-handelslogistiken genom att utnyttja sitt distributionsnät för att dela ut morgontidningar. Ett par veckor senare kom Niklas Hydén, tidigare COO på Adlibris, in som ny vd för bolaget.
Sedan dess har SweShip jobbat på i det tysta med att rekrytera, ta fram en ny plattform och en del annat som behövde komma på plats innan lanseringen. Och nu har det till slut blivit dags för den stora invigningen.
Nu har vi en färdig produkt och sedan en vecka tillbaka har vi första kunden inne. Så det är riktigt kul. Det känns att det är på riktigt nu och att vi verkligen är på gång, säger Niklas Hydén, när vi når honom på telefon.
Satsar på hemleverans
Dessutom har företaget passat på att lägga sig till med ett nytt namn.
SweShip är namnet på företaget men tjänsten kommer att få ett annat namn. Vi kan inte gå ut med det riktigt än, men lovar att det blir snart.
Vad är det för typ av tjänst ni ska lansera?
Det är framför allt en hemleveranstjänst där vi utnyttjar tidningsdistributionsnätet som leveransplattform, det är primärt det vi fokuserar på. Vi tror mycket på det upplägget och ser att det har en stark potential.
Sen kan det säkert bli fler tjänster framåt men just nu fokuserar vi på att leverera med morgontidningen.
Är det distributionsnätet så starkt längre, med tanke på att antalet personer som prenumererar på en morgontidning minskar?
Ja, det är det. Morgontidningsdistributionen har en räckvidd på 90-95 procent av Sveriges befolkning. Så det håller bra. Prenumerationer faller men samtidigt ökar paketvolymer så det här är ett sätt att förlänga livslängden på distributionen. Vi ser det här som en långsiktig satsning.
Sedan en vecka tillbaka är SweShip alltså live med en pilotkund. Niklas Hydén vill inte säga vilket bolag det handlar om, men avslöjar att det handlar om ett e-handelsföretag inom kosmetikbranschen som befinner sig i Stockholmstrakten. han räknar dock med att tjänsten “ganska snart” är rikstäckande.
Vi kan lätt skala upp och nå ut bredare. Det är samma tekniska lösningar så det är inget komplext alls.
"Finns mycket kvar att göra"
Utöver att få det nya varumärket och en tillhörande hemsida på plats, har SweShip rekryterat säljare som just nu är i färd med att sälja in den nya frakttjänsten till landets e-handlare. Hittills har initiativet fått positiv feedback från e-handlarna, berättar Niklas Hydén.
Så det är väldigt kul och det känns väldigt positivt att vi snart kan gå ut med detta brett.
Hur ska ni göra för att konkurrera med andra aktörer? Det finns ju en rad företag som erbjuder hemleverans.
Det finns många som är väldigt duktiga och jag tycker generellt sett att e-handeln har lyfts de senaste åren. Men det finns mycket kvar att göra. Just logistiken är en av de delarna som är allra viktigast för e-handeln att utveckla vidare.
Niklas Hydén anser att det finns ett tomrum att fylla på marknaden och att SweShips fokus kommer att ligga på att slipa på kundresan.
Redan från dag ett kommer vi att vara lite bättre än vad som finns i dag.