ANNONS

Boxbollen på väg mot 50 miljoner - öppnar butik på NK

Popupbutiken och bröderna Jacob och Victor Eriksson

"Benefit-cost ration är grym".

ANNONS

För lite över ett år sedan kunde vi berätta om företaget Boxbollen och hur de ökat med 800 procent sedan de satsat på att nå ut i det snabbväxande sociala nätverket TikTok. Framgångarna har sedan dess fortsatt och från förra årets omsättning på runt 15 miljoner kronor räknar man med att i år att omsätta 50 miljoner kronor, en rejäl ökning alltså.

LÄS ÄVEN: E-handelsföretaget ökar 800 procent efter TikTok-succé

Företaget säljer endast en produkt, boxbollen, som dock är starkt knuten till företagets mobila app. Nyligen fick bolaget även med e-handelsinvesterarna Eequity på bollen. Boxbollen är uppenbarligen mycket duktiga på att nå ut och skapa buzz kring sin produkt.

Företaget säljer sin produkt via egen e-handel men även andra återförsäljare som nätapoteken Apotea och Meds. Fokus ligger alltså även på välbefinnande och träning.

Nu när pandemin verkar lätta upp något så passar bolaget även på att slå upp en fysisk butik. En popup som tar plats på NK i Stockholm.

Är det er första popup?

Ja, i butik. Vi körde en mindre popup sommaren 2019 på vår favoritrestaurang Burgers and Pastrami på Östermalm, säger Boxbollens vd Jacob Eriksson till Ehandel.

Hur har pandemin påverkat försäljningen?

I början av pandemin såg vi ett lyft i sälj – för att sedan fortsätta på lika höga nivåer även i takt med att pandemin trappar ner. Vi var snabba med att höja vår paid social när många stora företag slutade spendera, vilket resulterade i rekordlåga CPA-nivåer, säger Jacob Eriksson.

Vi frågade även Jacob hur försäljningsfördelningen nu ser ut när det kommer till online och offline.

År 2020 stod vår egen e-commerce för cirka 80 procent av den totala försäljningen, varav 97 procent från Sverige. I år blir det spännande när vi har två nya riktigt stora offline-aktörer med inför jul, utöver de starka återförsäljare som vi redan har, säger Jacob Eriksson och tillägger:

Nytt för i år är även en tung satsning i Tyskland, Danmark och UK.

Är sociala medier fortsatt viktiga för er?

Sociala medier är viktigt för oss, samtidigt som det kan vara lite knepigt. Jättarna är inte alltid de roligaste att jobba med och vi ser en enorm risk att enbart förlita sig på dem. Därför jobbar vi aktivt med vår egna community med drygt 100 000 användare. Det gör vi främst i appen och per mail.

Hur går det på TikTok?

TikTok är kul! Där har vi fortsatt bäst resultat organiskt, med miljontals visningar och högt engagement. Kidsen tycker det är kul på vår profil där man oftast kan vinna saker i tävlingar, säger Jacob Eriksson, och avslöjar att en 11-åring från Katrineholm precis vann 100 000 kr i The Boxball Open.

Vi var även tvungna att fråga hur man egentligen omsätter 50 miljoner på en produkt, vilket Boxbollen alltså räknar med i år.

Vi har en produkt som kan ge rörelseglädje till i princip alla människor, oavsett ålder, kön eller ekonomisk situation. Benefit-cost ration är grym. För runt 200 kronor får du, utöver Boxbollen, en app med massa spel och tävlingar.

Några planer på fler produkter?

Alltid. Just nu sker dock majoriteten av vår produktutveckling i appen, säger Jacob Eriksson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se