ANNONS

Finska kedjans vd: "Sverige-expansionen – en maratonresa"

Motonet
Toni Stigzelius, vd för Motonet, som nu vill erövra Sverige
Motonet/Pressbild

”Vi ska skapa en Motonetkedja i Sverige".

ANNONS

Motonet ägs av Broman Group som sysselsätter nästan 2 000 personer. Koncernens omsättning 2020 uppgick till 435 miljoner euro, motsvarande drygt 4,4 miljarder kronor.

Motonet är i sin tur ett familjeföretag, med 40 varuhus i Finland – och ett i Estlands huvudstad Tallinn. Kedjan säljer produkter och tjänster inom motor, hem, trädgård, båt, jakt och friluftsliv.

LÄS ÄVEN: Finska kedjan på väg till Sverige – ”utmanar svenska detaljhandlare”

Och nu är målet att även öppna en Motonetkedja i Sverige. Något Ehandel tidigare rapporterat.

Vi har kapacitet att öppna fyra till sex varuhus om året. Så att öppna tio varuhus på ett par år i Sverige är realistiskt. Det exakta antalet är dock inte bestämt. Men vår avsikt är att öppna en Motonet-kedja i Sverige, inte bara enskilda varuhus. Vi öppnar även en webbutik i Sverige, säger Motonets vd Toni Stigzelius till Ehandel.

Han berättar inte exakt var det första varuhuset öppnar. Men troligen blir det utmed den svenska östkusten. Målet är att öppna varuhus i städer med minst 75 000 invånare, säger Toni Stigzelius.

Vi är öppna för alla alternativ, men i Sverige är det mer sannolikt att vi hyr lokaler. I Finland arbetar vi främst i våra egna, ofta egenbyggda, fastigheter. Det viktigaste är att hitta en lämplig plats, säger Toni Stigzelius.

Hur går det arbetet?

Vi ska aktivt börja leta anläggningar under hösten, sedan skapar vi ett varuhus åt gången, säger han.

När det kommer till sortimentet, säger Toni Stigzelius att styrkan mycket ligger i att man kan erbjuda ett brett utbud av produkter. Dotterbolaget Broman Logistics ska även öppna ett nytt lager i finska Kervo i höst. Lagret är till 97 procent helt automatiserat och möjliggör ett utökat e-handelssortiment.

Ska all Sverige-logistik också att hanteras från den nya finska logistiklagret?

Leveranser till Sverige hanteras från Kervo. Effektiv logistik är ett måste, säger Toni Stigzelius.

Ett annat exempel på en finsk kedja som nått stora framgångar i Sverige är K-Rauta. Men den kedjan har istället valt att lyfta fram det finska ursprunget i sin marknadsföring. Men Motonet kommer inte betona det finska arvet i Sverige, enligt Toni Stigzelius.

Finskheten betonas knappt, särskilt inte i marknadsföringen. Motonets koncept kommer att likna det i Finland, men vi ska också ta hänsyn till de svenska konsumentens egenskaper, till exempel vad gäller detaljerna i urvalet. Bra kundservice värderas högt i både Finland och Sverige, det är vad vi satsar på, säger han.

Motonet tror sig kunna erövra grannen i väst men försöker samtidigt se realistiskt på expansionen. Toni Stigzelius säger att de ändå tror sig kunna hitta nyckeln till kundernas hjärta även i Sverige.

Naturligtvis måste arbetet utföras med hög kvalitet och långsiktighet. Den framgångsrika expansionen av kedjan till Sverige är ingen sprint, snarare en maratonresa, säger Toni Stigzelius.

Motonet är nu i färd med att rekrytera en landschef till Sverige.

David Gustavsson
david@ehandel.se