Vi har redan sett de personalfria butikerna på så vitt skilda platser som Skåne och Shanghai. Samtidigt har Amazon tagit ledningen i USA med testerna av sin butik i Seattle, som trots beryktade Europaplaner hittills endast har varit öppen för e-handlarens egen personal.
Nu står det klart att Alibaba knappast tänker vara sämre än sin amerikanska konkurrent, och i helgen var det premiär för Alibabas egen variant som har fått namnet Tao Café. Och till skillnad från Amazons butik, som har fått flytta fram sin breda lansering på grund av teknikproblem, verkar Alibabas butik vara redo att användas.
369 miljoner potentiella kunder
På Tao Café kan kunderna, enligt nyhetssajten Mashable, plocka på sig vad de vill ha och sedan lämna butiken. Man skannar sin mobil när man går in i butiken och när man sedan lämnar den dyker fakturan automatiskt upp i samma mobiltelefon. Tekniken verkar alltså skilja sig åt lite från till exempel den som Närbutik använde sig av, som innebar att kunderna fick skanna alla varor själva.
Butiken drivs, precis som namnet antyder, av den Alibabaägda plattformen Taobao och man måste ha Taobaos app för att kunna handla i den. Det råder dock ingen bristvara på möjliga kunder eftersom appen sägs ha 369 miljoner aktiva användare, varav 150 miljoner enligt uppgift loggar in varje dag.
"En demonstration av vad som är möjligt"
Affären uppges vara ungefär 200 kvadratmeter stor och säljer bland annat presenter, drycker, snacks och andra småsaker.
Tao Café lanserades som en tillfällig attraktion på Taobao’s Makers Festival som ägde rum i Alibabas hemstad Hangzhou i helgen, och lockade flera hundra besökare. Framtiden för cafébutiken är dock något oviss, även om Alibaba verkar vara pigga på att utveckla konceptet vidare.
- Det handlar inte om att Alibaba vill öppna fler caféer, vi är inte i restaurangbranschen. Det handlar om att flytta digitala användare till en butik som är offline. Caféet är bara en demonstration av vad som är möjligt att göra, säger Chris Tung, marknadschef på Alibaba Group i en kommentar till Marketing Interactive.